Volkswagen up! är ”Årets bil i världen 2012”

Volkswagen up! har tilldelats ännu en prestigefylld utmärkelse. En internationell jury har utsett den nya citybilen till ”Årets bil i världen 2012”.

34 nya modeller från hela världen var från början med på listan över bilar som hade chans att vinna titeln ”World Car of the Year 2012”. Till slut återstod tre finalister och bland dessa röstade juryn, bestående av 66 journalister från 25 länder, med en majoritet på up! som därmed utsågs till vinnare. Detta var Volkswagens tredje vinst i ”World Car of the Year” på fyra år. 2009 gick titeln till Golf och 2010 till Polo.

Den prestigefyllda utmärkelsen delades ut på Skärtorsdagen i samband med New York International Auto Show.
– Utmärkelsen visar återigen att våra designers och ingenjörer har utvecklat en bil som är genomtänkt in i minsta detalj. En bil som sätter ny standard i sin klass för effektiv användning av utrymme, säkerhet, körglädje och miljöeffektivitet, kommenterar Martin Winterkorn, koncernchef Volkswagen AG.

Detta är en i raden fina utmärkelser som har tilldelats up! sedan lanseringen i december förra året. I Tyskland lade den omedelbart beslag på förstaplatsen i sin klass när det gäller nyregistrerade bilar och vid ungefär samma tidpunkt fick up! toppbetyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s säkerhetstester.

Euro NCAP värdesatte framförallt att såväl bältespåminnare på alla platser som ESP (elektroniskt stabiliseringssystem) är standard. I allt högre utsträckning bedömer Euro NCAP också den aktiva säkerhetsutrustningen i en bil. Det här resulterade i att up!, förutom sina fem stjärnor, även tilldelades ”Advanced Award” för sin laserbaserade autobromsfunktion ”City Emergency Brake”. Det här gör att Volkswagens minsta bil tar täten framför sina konkurrenter – ingen bil i klassen har tidigare fått fem stjärnor i kombination med Advanced Award. City Emergency Brake är standard för up! på den svenska marknaden.

Välrenommerade iF Design Institute gav i sin tur utmärkelsen "IF design award in Gold" till up!.

up! har också vunnit ”2011 Goldene Lenkrad" (Gyllene Ratten) i Tyskland och tre utmärkelser från den brittiska motortidningen What Car?": "Car of the Year", "City Car 2012"och "Safety Award".

På ett minimalt fotavtryck (3,54 x 1,64 meter) ger up! maximalt utrymme för fyra personer, plus mycket effektiva drivlinor. En ny generation trecylindriga 1,0-liters bensinmotorer ger en effekt på 60 hk respektive 75 hk. Bränsleförbrukningen är 4,5 l/100 km (105 g CO2 per km) respektive 4,7 l/100 km (108 g CO2 per km).

2-dörrarsversionen av up! hade svensk premiär i februari. Till sommaren blir 4-dörrarsversionen beställningsbar och i slutet av året lanseras den gasdrivna versionen ”eco up!”. Under 2013 planeras det dessutom för en helt eldriven version.

För mer information om World Car Awards: www.wcoty.com

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.