Volkswagen up! får tillökning med 4-dörrarsversion

Allt tyder på en strålande framtid för lilla up! I Tyskland lade den omedelbart beslag på förstaplatsen i sin klass när det gäller nyregistrerade bilar och i Sverige är intresset stort inför premiären vecka 8. Nu höjer Volkswagen ribban ytterligare och presenterar en 4-dörrarsversion av up!

up! är en citybil som erbjuder maximalt utrymme med ett minimalt avtryck (3,54 x 1,64 m). Detta gör up! perfekt för körning i världens stora och små städer. up! har en helt ny design och är det allra senaste inom småbilssegmentet.

I Sverige är intresset mycket stort för Volkswagens nya modell. Det visade inte minst den välbesökta förhandsvisning som Volkswagen arrangerade hos svenska återförsäljare under två veckor i januari. Den svenska lanseringen av 2-dörrarsversionen sker vecka 8, 2012.

I höst kommer den senaste medlemmen i New Small Family – Volkswagens interna namn på modellserien – att dyka upp hos de svenska återförsäljarna och redan med start i sommar går bilen att förbeställa. Denna 4-dörrarsversion har samma motorer (60 hk respektive 75 hk), samma utrustningsversioner (i Sverige: move up!, high up!, black up! och white up!) och mått som 2-dörrarsversionen. Det svenska priset för 4-dörrars-versionen är ännu ej fastställt. På den tyska marknaden är pristillägget 475 euro jämfört med 2-dörrarsversionen.

Stor bagagelucka med gott om plats bakom
Med fyra dörrar får up! en ny sidoprofil. Linjen under sidorutorna på 2-dörrarsversionen viker av uppåt vid C-stolpen. På 4-dörrars up! är denna linje rak, vilket ger den nya karossversionen en egen karaktär. Fronten och bakpartiet är identiska på de bägge karossversionerna, vilket innebär att även de som väljer 4-dörrarsversionen får njuta av en baklucka vars ytskikt består av en glassektion som ger den en exklusiv prägel.

Innanför bakluckan hittar vi, liksom hos 2-dörrarsversionen, ett bagageutrymme på 251 liter. Fäller man ned baksätet, får bagageutrymmet en volym på hela 951 liter.

Fyra åker bekvämt
Bakdörrarna öppnas brett och gör det enkelt att stiga i och ur där bak. Den 4-sitsiga 4-dörrarsversionen erbjuder en lika rymlig kupé som 2-dörrars up! – enastående med tanke på bilens kompakta yttermått. Höjden i baksätet är 947 mm i baksätet och 993 mm fram. För benen finns det ett utrymme på komfortabla 789 mm bak.

Säteshöjden i baksätet ger en praktisk fördel: Genom att baksätet är högre placerat än framsätena får baksätespassagerarna bättre framåtsikt. Lika viktigt är att det under framsätena finns gott om plats för baksätespassagerarnas fötter.

Sinnrikt system för bättre säkerhet och komfort
För övrigt har 4-dörrarsversionen samma utrustningsnivå som 2-dörrars up! Hit hör till exempel autobromssystemet City Emergency Brake, som är standard på den svenska marknaden. Volkswagen up! är den första bil i sin klass som automatiskt kan bromsas av en sådan funktion i en kritisk situation – i det här fallet i hastigheter mellan 5 till 30 km/h. För sin säkerhet har up! fått fem stjärnor i Euro NCAP.

Standard i Sverige på high up! är också maps+more som är ett navigations- och underhållningssystem med pekskärm. Det innehåller navigationssystem, handsfree-enhet till telefonen, informationsdisplay för olika fordonsdata inklusive möjlighet att visa analoga instrumenttavlor, mediaspelare med möjlighet till Bluetooth-streaming från en smartphone samt en Think Blue Trainer, som kan coacha föraren till ett mer ekonomiskt – och miljövänligt körsätt. Dessutom är maps+more portabel, så kan man ta den med sig när man lämnar bilen.

Dessa finesser gör onekligen up! – både 2- och 4-dörrars – till en av de mest avancerade småbilarna på marknaden.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.