Volkswagen utökar Grand Prix-satsningen

Förra året fick svensk ridsport en helt ny hoppserie med stora prispengar att tävla om. Då startade Volkswagen Grand Prix och blev genast en succé hos ryttare, publik och arrangörer Snart är det dags igen och i år utökas serien med en extra deltävling. Södertälje, Karlstad, Tyringe, Skövde och Flyinge blir årets arrangörsorter.

Fyra arrangörer, Föreningen Equality Riders Hammarö, Skyrup Country Club Ryttarförening, Södertälje Ridklubb och Grevagårdens Ryttarförening, fick på torsdagen det glada beskedet från Volkswagen och Svenska Ridsportförbundet att de är arrangörer av Volkswagen Grand Prix 2013.

Därmed utökas hoppserien Volkswagen Grand Prix med en deltävling jämfört med förra året.

Flyinge Hästsportklubb blir liksom förra året arrangör av finalen. I finalen står inte bara fina prispengar på spel. De två främst placerade i finalen får varsin biljett till Stockholm International Horse Show och de internationella hoppklasserna där.

Arrangörer och upplägg av årets Volkswagen Grand Prix presenterades av Volkswagen och Svenska Ridsportförbundet idag under en pressträff i Stockholm.

Precis som under 2012 blir det stora prispengar för ryttarna att tävla om. Den totala summan uppgår till 1 271 000 kronor. Prispengarna fördelas med 184 000 kr som delas ut i varje deltävling, 475 000kr i finalen samt 60 000kr till ungdomsryttarna i samband med finalen.

Till finalen är de fem högst rankade svenska ryttarna på världsrankingen direktkvalade vilket innebär att publiken har chans att se till exempel världscupaktuella Rolf-Göran Bengtsson och Henrik von Eckermann på hemmaplan.

-       Volkswagen Grand Prix är ett riktigt lyft för svensk hoppning och jag kommer gärna och rider finalen i Volkswagen Grand Prix även i år. Det är en jättebra tävling och ett tillfälle för mig att möta de svenska ryttarna och den svenska publiken, säger Rolf-Göran Bengtsson.

Det var för ett år sedan som Volkswagen, som sedan flera år varit en stor samarbetspartner till Svenska Ridsportförbundet, tillkännagav planerna på att starta en egen hoppserie. Under 2012 arrangerades Volkswagen Grand Prix med tre deltävlingar och en final, som gick på Flyinge. Toppryttare som Rolf-Göran Bengtsson, Angelica Augustsson och bröderna Jens och Peder Fredricson fanns med bland deltagarna. Segrade gjorde stjärnskottet Emma Emanuelsson från Jump Club Ridsportförening.

Strax efter finalen fattade sedan Volkswagen beslutet att fortsätta med Grand Prix under 2013 – och att även utöka serien med en tävling.

-       Volkswagen Grand Prix är en fantastisk satsning för svensk hoppsport. Med serien får ryttarna möjlighet att rida på hög nivå på hemmaplan och den ger inspiration och kraft att höja nivån på hela hoppsporten, säger Sylve Söderstrand, förbundskapten för det svenska hopplandslaget.

För Emma Emanuelsson blev Volkswagen Grand Prix, där hon var vann ett kval och var tvåa i ett annat för att sedan vinna finalen, inte bara en fantastisk tävlingshöst. Emma Emanuelsson och Titan fortsatte med en internationell Grand Prix-seger i Poznan och en framgångsrik Stockholm International Horse Show innan det var dags för vintervila.

-       Det visar hur viktigt det är med bra tävlingar här hemma för att ha med sig erfarenhet och rutin på de internationella tävlingarna, fortsätter Sylve Söderstrand.

-       Samarbetet med Svenska Ridsportförbundet har varit lyckosamt även för oss. Vi har på ett trovärdigt sätt kunnat koppla vårt erbjudande av fyrhjulsdrivna bilar till ridsporten vars hundratusentals utövare har ett behov att kunna komma fram säkert på vägarna. Vi tror och hoppas att ett utökat Grand Prix förstärker den kopplingen ytterligare, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Även i år räknar arrangören med att attrahera den absoluta eliten inom svensk ridsport. Och Emma Emanuelsson kommer tillbaka.

-       Jag räknar definitivt med att starta även i årets Volkswagen Grand Prix, säger hon.

De föreningar som nu kommer att få arrangera Volkswagen Grand Prix 2013 har själva fått ansöka om arrangemanget. I år ser programmet ut som följer:

8-11 augusti Föreningen Equality Riders, Hammarö,

29 augusti-1 september Skyrup Country Club Ryttarförening, Finja

11-13 oktober Södertälje Ridklubb

25-27 oktober Grevagårdens Ryttarförening, Skövde

13 november Flyinge Hästsportklubb, Flyinge

För ytterligare information, kontakta Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Group Sverige AB, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se, Caroline Lundström, Volkswagen Grand Prix, 0709-78 49 01, caroline@lundstromdesign.se, Sylve Söderstrand, förbundskapten hoppning, 0735-114 111, Lotta Amnestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 35, lotta.amnestal@ridsport.se

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.