Volkswagen väljer VR-teknik för att sälja nya Arteon

Efter sommaren är det premiär för helt nya Volkswagen Arteon hos de svenska återförsäljarna. Redan nu kan kunder uppleva och konfigurera den med hjälp av virtual reality. Bakom den världsunika och banbrytande VR-lösningen, som kommer att finnas hos samtliga Volkswagen-återförsäljare i landet, står Uppsalaföretaget Animech Technologies.

När förförsäljningen av nya Volkswagen Arteon startade i Sverige fanns det ännu inga fysiska bilar hos märkets 90 svenska återförsäljare. Bilen har premiär först efter sommaren. Volkswagen har därför tagit hjälp av Uppsalabaserade Animech Technologies för att ta fram en virtual reality-lösning som låter spekulanter uppleva bilen redan nu.

Genom tekniken kan Arteon upplevas både från insidan och utsidan. Dessutom kan användare konfigurera bilen i VR helt efter eget tycke och smak genom att byta lack, klädsel och fälgar samt välja extrautrustning. Genom en direktkoppling mellan VR-lösning och Volkswagens affärssystem kan återförsäljare snabbt skapa en offert eller beställning baserat på kundens val.

Inledningsvis är det endast Arteon som finns tillgänglig i den nya VR-lösningen men Volkswagens vision är att bilspekulanter i framtiden ska kunna uppleva och konfigurera samtliga modeller på samma sätt. Pilotprojektet med virtual reality-teknik för att uppleva och konfigurera bilen hos återförsäljare inleds i Sverige, men det finns även intresse för att införa tekniken på andra marknader.

− Det här är ett mycket spännande pilotprojekt för oss som kommer att hjälpa både våra kunder och återförsäljare. Som återförsäljare är det idag helt omöjligt att ha alla Volkswagens modeller och varianter i lager, speciellt när det finns 400 000 olika konfigurationer att välja mellan. VR-lösningen kopplat till vårt affärssystem skapar helt nya möjligheter för kunder att hitta sin favorit och för våra återförsäljare att snabbt hjälpa kunderna, säger Andreas Fällmar, försäljningschef på Volkswagen Sverige.

− Detta är den första gången virtual reality används som ett hjälpmedel för både bilförsäljare och bilköpare. Tekniken har tidigare använts vid specifika event och mässor, men aldrig som ett system som finns ute hos alla återförsäljare, säger Niclas Kreuger, Affärsutvecklingschef på Animech Technologies AB.

Volkswagen VR är framtagen för HTC Vive, som levereras med rörelsedetektorer och en styrenhet till varje hand som ger möjlighet att interagera med mjukvaran.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Staffan Hagberg, Animech Technologies,070-814 14 58, staffan@animechtechnologies.com

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Andreas Fällmar, försäljningschef Volkswagen Sverige
Niclas Kreuger, Affärsutvecklingschef på Animech Technologies AB