Volkswagen vann Miljöbästa Bil för fjärde året i rad

Gröna Bilister har utsett gasdrivna Volkswagen Passat TSI EcoFuel till ”Miljöbästa Bil 2013”. Det är fjärde året i rad som Passat EcoFuel får denna utmärkelse. I år delas förstaplatsen med Volvo V60 Plug-in. Totalt var 43 bilar nominerade.

Organisationen Gröna Bilister arrangerar årligen tävlingen Miljöbästa Bil. Fyra jurygrupper – motorjournalister, barnfamiljer, pensionärer och miljöchefer – får utse sina favoritbilar. Bilarna måste uppfylla flera tuffa grundkrav vad gäller säkerhet och CO2-utsläpp för att vara aktuella i tävlingen. Bilarna ska också uppfylla den nya föreslagna miljöbilsdefinitionen.

I år var 43 bilar nominerade, varav fem från Volkswagen: etanoldrivna Golf MultiFuel och Passat MultiFuel samt gasbilarna Passat EcoFuel, Touran EcoFuel och eco up!. När resultatet från jurygrupperna hade räknats samman blev förstaplatsen delad mellan Volkswagens storsäljande gasbil Passat EcoFuel och Volvo V60 Plug-in. Det är fjärde året i rad som Passat EcoFuel utses till Miljöbästa Bil.

– Vi är förstås mycket hedrade över att få denna utmärkelse än en gång. Vi hoppas nu att gasbilarna går en fortsatt ljus framtid till mötes. Då krävs också långsiktiga spelregler från politiskt håll, efterlyser Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Passat EcoFuel var barnfamiljernas förstaval, här är motiveringen:
”En favorit i repris, som kammar hem högsta betyg i samtliga bedömningskriterier. Bra komfort både fram och bak, mycket goda lastmöjligheter, en skön bil att köra och ett gediget helhetsintryck. “Den har allt” som en jurymedlem sammanfattade det.”

– Utmärkelsen lever hela året, många privatpersoner, företag och kommuner väljer nomineringslistan som en inköpsguide för miljösmarta bilar, konstaterar Jakob Lagercrantz på Gröna Bilister.

För ytterligare information, kontakta Gröna Bilister:
Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller Mattias Goldmann, 070-309 00 45
Läs mer om Miljöbästa Bil på www.gronabilister.se

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Vi är förstås mycket hedrade över att få denna utmärkelse än en gång. Vi hoppas nu att gasbilarna går en fortsatt ljus framtid till mötes. Då krävs också långsiktiga spelregler från politiskt håll.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige