Volkswagen-verkstäder hyllades i Wolfsburg

Kundnöjdhet och kvalitet på utfört arbete är viktiga fokusområden för Volkswagen. Varje år delas priset ”Volkswagen Service Quality Award” ut till de 100 främsta serviceverkstäderna i Europa, varav två från Sverige. I slutet av september hyllades alla vid en ceremoni i Wolfsburg, Tyskland.

Sedan 2008 premierar Volkswagen de auktoriserade serviceverkstäder som haft störst framgång i sitt arbete med kundnöjdhet och kvalitet på utfört arbete. För Sveriges del är det två verkstäder som utses och den som presterat bäst under 2010 är Stührenbergs Servicecenter i Sölvesborg medan Malmfältens Bil-City AB i Kiruna stått för den största förbättringen under året. I slutet av september åkte de till Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg, Tyskland, för den årliga prisceremonin där totalt 100 vinnare från 29 europeiska länder samlades.

Under prisutdelningen hyllade Christian Klingler från Volkswagen-koncernens ledning deltagarna för deras stora engagemang.
– I termer av hur nöjda våra kunder är med sitt senaste verkstadsbesök har vi konstant förbättrat vår servicekvalitet de senaste åren. Service i toppklass är en av Volkswagens framgångsfaktorer. Väl utförd service är grunden för kundnöjdhet och kundlojalitet och bidrar till att stärka lönsamheten, sade han.

Michael Horn, global servicechef inom märket Volkswagen, tillade i sitt tal:
– Vi har återigen gjort framsteg, särskilt när det gäller sänkning av upprepade reparationer. Dessutom har alla vinnare utmärkt sig i sitt kundorienterade arbete och engagemang för sina anställda.

Även i Sverige är kundnöjdheten på väg uppåt.
– Vi gör kontinuerliga mätningar och ser att vi gör stora framsteg, framför allt när det gäller upprepade reparationer som har minskat stort de senaste åren, säger Peter Sigfridsson, servicechef för Volkswagen i Sverige, och fortsätter:
– Att våra kunder är nöjda med vår oss är vår viktigaste uppgift. Stührenbergs Servicecenter och Malmfältens Bil-City är två lysande exempel på hur verkstäder löser kundens önskemål på bästa sätt.

Det finns 133 auktoriserade Volkswagen-verkstäder runt om i Sverige.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.