Volkswagen ville mer i rallycross-VM i Höljes

Det blev ingen finalplats för Volkswagen i VM-deltävlingen i rallycross i Höljes.

Bäst av Poloförarna lyckades finländaren Toomas Heikkinen, som blev åttonde man och den ende i VW-kvartetten som avancerade till semifinal.

Tävlingen, som vanns av Mattias Ekström, slog publikrekord med 34.400 åskådare.

Volkswagen Rallycross of Sweden blev ingen succé för de två svenska VW-teamen, Volkswagen Dealer Team KMS och Marklund Motorsport.

Det sistnämnda, som är officiellt fabriksteam i VM-serien, lyckades bäst med en semifinalplats för Toomas ”Topi” Heikkinen. I en tuff och händelserik semifinal fick emellertid finländaren nöja sig med fjärde plats.

Snubblande nära semifinal var även Heikkinens teamkompis Anton Marklund vars fina facit i de tre avslutande kvalomgångarna var placeringarna 4-7-9. Dessvärre tvingades han bryta den första omgången under lördagen och det fällde den unge norrlänningen den här gången.

– Jag var lite övertaggad, hade för hög fart över krönet och hoppade både långt och högt. Landningen blev hård och jag slog sönder bakvagnsupphängningen på bilen. I dag försökte jag bita ihop, är nöjd med min insats, men den räckte inte riktigt i den tuffa konkurrensen, sa Marklund.

Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team KMS, fick också en tuff start på tävlingen med elfel i sin Polo Supercar i de två inledande kvalomgångarna. Med åtgärdat fel var han snabbast på banan under söndagens warm up och det väckte förhoppningar inför de avslutande två omgångarna.

Men Kristoffersson hamnade i tuffa heat, slutade trea i båda och tiderna räckte inte för avancemang. Kristoffersson slutade på 20:e plats – bara de tolv främsta avancerade till semifinal.

– Vårt utgångsläge var tufft inför dagen. När jag dessutom inte kom loss i någon av starterna, hamnade på efterkälken i stället och inte kom om förarna framför mig rann tiden iväg, konstaterade Kristoffersson.

Inte heller Kristofferssons teamkollega, Ole Christian Veiby, fick köra semifinal i Höljes. Han blev 21:a man totalt i sin VM-debut, en totalplacering som väl motsvarade hans insatser i de fyra kvalomgångarna.

– Inte helt som vi hade tänkt. Jag hade gärna kört semifinal här, eller helst även final. Speeden finns där, men allt annat ska klaffa också. Den här helgen hade vi otur och stolpe ut, sa den unge gutten.

Tommy Kristoffersson, chef för Volkswagen Dealer Team KMS, var givetvis besviken över att hans team inte lyckades leva upp till högt ställda förväntningar. Med närmare 300 gästar på egen läktare hade han hoppats på större framgångar.

– Men det är nära mellan himmel och helvete i den här branschen. Vi får ta med oss de bra sakerna från Höljes, som att vi hade bra speed i bilen, och fortsätta att utveckla vårt helt nya och unika koncept. Redan kommande helg åker vi till Belgien för att köra nästa deltävling i VM-kalender och förhoppningsvis kan vi få med oss ett bättre resultat där ifrån, säger han.

Även Marklund Motorsport åker till Belgien. Förutom Heikkinen och Marklund kommer belgiske före detta VM-föraren i rally, Francois Duval, att tävla för teamet där.

Resultat.

Rallycross-VM, Höljes, 5-6 juli.

Supercar.

1) Mattias Ekström, Sverige, Audi S1

2) Andreas Bakkerud, Norge, Ford Fiesta

3) Petter Solberg, Norge, Citroën DS3

8) Toomas Heikkinen, Finland, Volkswagen Polo

14) Anton Marklund, Sverige, Volkswagen Polo

20) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo

21) Ole Christian Veiby, Norge, Volkswagen Polo

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Johan Kristoffersson, tel. 073-811 41 57 eller Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.