Volkswagen visar ny fyrdörrarscoupé

På bilsalongen Auto China i Beijing, 20-29 april, presenterar Volkswagen konceptbilen New Midsize Coupé. Bilen ger en hint om hur en fyrdörrarscoupé i kompaktklassen kan komma att se ut.

New Midsize Coupé har alla ingredienser som en coupé ska ha. Den låga (1 422 mm) och breda (1 838 mm) konceptbilen ger en låg visuell tyngdpunkt. Samtidigt bildar bilens korta överhäng fram, långa motorhuv, sluttande taklinje, korta baklucka, kraftfulla skuldror och distinkta sidolinjer en dynamisk silhuett.

New Midsize Coupé är fyrdörrars med gott om plats för fem personer och ett bagage på 500 liter. Konceptbilen skapar en fusion mellan A- och B-segmentet. Den är bredare än Passat, men är bara 4 597 mm lång och därmed kortare än både Passat och Jetta.

Bilen drivs av en 220 hk direktinsprutad turboladdad bensinmotor med fyra cylindrar. Bränsleförbrukningen är 6,4 liter per 100 km. Den låga bränsleförbrukningen nås tack vare en effektiv motor och växellåda (7-växlad DSG) samt lågt luftmotstånd. Toppfarten är 244 km/h och 0-100 km/h görs på 6,5 sekunder.

Stylingen ger en fingervisning om framtida design från Volkswagen. Den främre delen med ny kylargrill, nyutvecklade LED-strålkastare med 3D-optik och ett stort nedre luftintag med integrerad kromlist ger en progressiv design. De speciella 20-tums lättmetallfälgarna med 245/40 lågprofildäck ger bilen ett extra sportigt intryck.

Bakifrån är 3D-designen av LED-bakljusen med sina integrerade aluminiumelement särskilt framträdande. Annat som karaktäriserar New Midsize Coupé är spoilern på bakluckan och den högblanka svarta diffusorn med integrerade dubbla avgasrör i krom samt kromlisten som förbinder avgasrören.

Konceptbilen är lackerad i "Dragon Red", som skapar en färgkontrast till de högblanka svarta elementen, liksom takytan med dess integrerade panoramasoltak.

Den eleganta interiören inkluderar bland annat sportstolar i läder, dekorpaneler i pianolack och detaljer i Alcantara. Multifunktionssportratten och infotainmentsystemet har hämtats från Golf.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.