Volkswagenförare på VM-och EM-pall i Barcelona

Volkswagen visade klassen i den kombinerade VM- och EM-deltävlingen i rallycross i Barcelona. Totalt stod tre VW-förare på pallen efteråt.

Johan Kristoffersson imponerade med en andraplats i VM och i EM blev det dubbelt Volkswagen i topp genom Tommy Rustad och Ole Christian Veiby.

Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Sweden, var stark genom hela tävlingen. På sig väg till semifinalen vann han den tredje kvalomgången och noterades för snabbaste varvtid på Circuit de Barcelona-Catalunya.

I semifinalen var han helt överlägsen sina motståndare och när det drog ihop sig till final delade värmlänningen första startled med de två senaste tävlingarnas segrare, Timmy Hansen.

Kristoffersson och Hansen startade bra, men när de kämpade om ledningen ner mot den första kurvan drev de ut och på innern kunde VM-ledande Petter Solberg smita förbi till seger.

Kristoffersson kom ut som trea, men tog alternativspåret redan på det första varvet och arbetade sig sedan upp i fältet. Först passerades Davy Jeanney och när Hansen tog alternativet tog sig Johan även förbi honom.

– Självklart hade det varit roligare att vinna, men jag är samtidigt mycket nöjd med andraplatsen och teamets otroliga arbete med bilen. Den var fantastiskt bra hela helgen, säger Johan, som befäste sin tredjeplats i VM-tabellen.

– Det känns som vi hittat en nyckel till en ny nivå på banor av den här typen. Vi är tillbaka i zonen, jag känner mig trygg i bilen och kan leverera varvtider när jag som bäst behöver. Efter det här ser jag verkligen fram emot de återstående tre deltävlingarna i mästerskapet.

Tommy Kristoffersson, teamchef i Volkswagen Team Sweden, var givetvis också belåten med hur tävlingen i Barcelona utvecklade sig.

– Vi tar med oss mycket positivt härifrån. Med Johan känns det som om vi är tillbaka där vi var i början på säsongen. Nu har vi vad som krävs för att besegra våra konkurrenter av egen kraft igen, säger han och hyllar i nästa andetag Ole Christian Veibys och Tord Linnerud insatser.

Veiby blev tvåa i EM i Supercar i sin VW Polo och avancerade till fjärde plats i mästerskap med en bronsmedalj inom räckhåll inför avslutningen i Italien 16-18 oktober.

Linnerud, som har en tung period bakom sig, avancerade till semifinal för första gången sedan deltävlingen i Tyskland. Från sista startled hade han svårt att konkurrera, men tävlingen var ändå ett stort kliv framåt för honom.

Även i det andra, svenska Volkswagen-teamet, Marklund Motorsport, firades det efter tävlingen i Spanien. Gladast var norrmannen Tommy Rustad, som tog sin tredje raka EM-delseger.

– Tommy svarade för en mycket stark prestation och har ett bra utgångsläge inför finalen i Italien dit han åker med en ledning på 15 poäng, konstaterar teamchefen Michael Schneider.

Även VM-förarna Toomas ”Topi” Heikkinen och Tanner Foust presterade på hög nivå även om det inte räckte hela vägen till pallen den här gången. Foust avancerade hela vägen till final vilket var en prestation utöver det vanliga. Han kraschade och nollade nämligen i den första kvalomgången.

– Med tanke på det är jag otroligt nöjd över att jag lyckades ta mig hela vägen till final, medgav amerikanen, som där slutade på femte plats.

Heikkinen blev åttonde man till slut efter en tuff semifinal där han slutade fyra, strax bakom Davy Jeanney.

För Ramona Karlson, sjunde Volkswagenförare i tävlingen, blev resan till Spanien tämligen misslyckad. På grund av sjukdom tvingades hon, på läkares rekommendation, bryta tävlingen efter de två första kvalomgångarna.

Resultat.

Rallycross-VM, Barcelona, Spanien, 19-20 september.

Supercar.

3) Solberg-Doran RX/Citroën, 266

4) Marklund Motorsport/Volkswagen, 216

5) Volkswagen Team Sweden, 214

Rallycross-EM, Barcelona, Spanien, 19-20 september.

Supercar.

1) Tommy Rustad, Norge, Volkswagen

2) Ole Christian Veiby. Norge, Volkswagen

3) Alexander Hvaal, Norge, Citroën

4) Joni-Pekka Rajala, Finland, Saab

5) Oliver O´Donovan, Irland, Ford

6) Jérome Grosset-Janin, Frankrike, Peugeot

Förar-EM efter 4 av 5 deltävlingar

1) Tommy Rustad, Norge, Volkswagen, 113 poäng

2) Jérome Grosset-Janin, Frankrike, Peugeot, 98

3) Joni-Pekka Rajala, Finland, Saab, 73

4) Ole Christian Veiby. Norge, Volkswagen, 64

5) Jean-Baptiste Dubourg, Frankrike, Peugeot, 53

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.