Volkswagens de Villiers i Dakar-ledning efter Sainz olycka

Volkswagen behöll en 1-2-ledning i vad som visade sig bli Dakar-rallyts mest turbulenta dag hittills. På den tolfte av fjorton etapper tog Giniel de Villiers och Dirk von Zitzewitz ledningen i sin Volkswagen Race Touareg. Carlos Sainz och Michel Périn, som varit i ledning ända sedan den sjunde sträckan, tvingades bryta efter en olycka.

Den 223 kilometer långa specialsträckan från Fiambola till La Rioja innebar ledningsbyte två gånger. Carlos Sainz och Michel Périn, Volkswagen, råkade ut för en olycka efter 79 kilometer och blev tvungna att bryta då Périn ådrog sig ett brutet skulderblad.

– Plötsligt öppnade sig ett fyra meter djupt hål framför oss som vi föll ner i och landade på taket. Nani Romas BMW lyckades precis komma undan i sista ögonblicket. De stannade och hjälpte oss få bilen på sina hjul igen. Under tiden hade en läkare kommit och undersökte Michel Périn. Han förbjöd honom att fortsätta rallyt på grund av hans skada. Vår Race Touareg var i stort sett okey och motorn rullade. Självklart hade vi också tur i den här situationen men jag är mycket missnöjd och besviken för teamet att vi är ute, men jag hoppas vårt team kommer att vinna till slut, säger Carlos Sainz.

På specialsträckan tog märkeskollegorna Mark Miller och Ralph Pitchford över ledningen och höll den nästan ända fram till det avslutande dynbältet då Giniel de Villiers och Dirk von Zitzewitz i sin Race Touareg vände ett underläge på 2 minuter och 18 sekunder till en ledning på 16 minuter och 17 sekunder tack vare bra navigering. De tog över totalledningen när de gick i mål och leder med 2 minuter och 35 sekunder när det återstår två etapper.

Robby Gordon och Andy Grider i en Hummer ligger nu på tredje plats totalt, en timme och 18 minuter bakom den ledande Volkswagen.

– Det viktigaste just nu är att Carlos Sainz och Michel Périns olycka inte resulterade i några allvarliga personskador. De är båda besvikna att Dakar är över för dem, men samtidigt lättade att olyckan inte orsakade värre skador än Michels brutna skulderblad. Vi önskar Michel en snabb återhämtning, säger Kris Nissen, chef för Volkswagen Motorsport.

– Vi visste att för att vinna så måste vi först övervinna ”Dakar”. Med Giniel de Villiers och Dirk von Zitzewitz samt Mark Miller och Ralph Pitchford har vi fortfarande två järn i elden att vinna Dakar-rallyt med våra Race Touareg och deras TDI-kraft.

Dakar-rallyt avslutas den 18 januari med målgång i Bueonos Aires.

Ställning efter etapp 12, Fiambalá (RA) – La Rioja (RA); 223/488 km etapp 12/total
Pos.; Team; Fordon; Etapp 12; Total tid
1. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D); Volkswagen Race Touareg 2; 4h06m43s (1st); 43h46m58s
2. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA); Volkswagen Race Touareg 2; 4h23m00s (2nd) + 2m35s