Volkswagens elbil e-up! får svensk premiär i Almedalen

I höst lanserar Volkswagen e-up! som blir märkets första serietillverkade eldrivna bil. Nyheten kommer att visas upp under Almedalsveckan i Visby 1-5 juli. Under samma vecka arrangerar man dessutom ett seminarium om fossiloberoende trafik.

Volkswagen har de senaste åren varit aktiva på olika sätt under Almedalsveckan i Visby. I år har man valt att för första gången på svensk mark officiellt visa eldrivna e-up!.
– Eftersom vår elbilssatsning startar på allvar i höst känns det bra att kunna visa upp vår första elbil just på Almedalsveckan, där många som har intresse av de här frågorna är samlade, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

Nya e-up! har en elmotor på 82 hk/210 Nm och en räckvidd på upp till 150 km.

För ökad flexibilitet och användning är nya e-up! anpassad för snabbladdning och uppfyller den föreslagna Europastandarden CCS (Combo2). En laddare kommer att visas upp och Matthias Kübel, Volkswagens utvecklingschef för snabbladdning, kommer att medverka på Power Circles seminarium för laddningsinfrastruktur. Seminariet arrangeras den 4 juli kl 10.30-12.15 på Teaterskeppet i Visby Hamn.

e-up! och snabbladdaren kommer att presenteras i BIL Swedens bilutställning i Visby Hamn. Där finns också dess gasdrivna kusin eco up! med.
– El kommer att vara ett sätt att bidra till minskade utsläpp av koldioxid i framtiden. Biogas är ett annat. För oss på Volkswagen är det viktigt att i det sammanhanget kunna erbjuda en bredd av teknologier anpassade för olika drivmedel, säger Marcus Thomasfolk.

Under Almedalsveckan arrangerar Volkswagen också ett seminarium om framtidens fossiloberoende trafik tillsammans med energiföretaget E.ON. Det äger rum måndagen den 1 juli kl 11.30-13.00 utanför Gotlands Konstmuseum på St. Hansgatan 21.

Talare är Johan Rockström, professor, Maria Wetterstrand, debattör, Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd i Stockholm, Anders Olsson, vice VD E.ON och Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige. Seminariet modereras av Willy Silberstein.

Mer information
I bifogat PDF-dokument finns mer information om e-up! och hur laddningen går till.

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– El kommer att vara ett sätt att bidra till minskade utsläpp av koldioxid i framtiden. Biogas är ett annat. För oss på Volkswagen är det viktigt att i det sammanhanget kunna erbjuda en bredd av teknologier anpassade för olika drivmedel.
Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige