Volkswagens visionära BUDD-e får ännu ett pris

Volkswagens helt eldrivna konceptbil BUDD-e har utsetts till ”Concept Truck of the Year” vid North American Concept Vehicle of the Year Award i Plymouth, USA.

North American Concept Vehicle of the Year Awards, som hölls första gången 2002, delar ut pris till de konceptbilar som gör störst intryck när det gäller design, styling, material, teknik och säljbarhet. BUDD-e vann kategorin ”Concept Truck” för lätta transportbilar och prisades för sitt framtidsinriktade helhetskoncept. Juryn poängterade att BUDD-e är en miljökompatibel modell som även uppfyller de krav man kan ställa på moderna nyttofordon.

Den senaste utmärkelsen för denna modell visar åter en gång att Volkswagen är på rätt väg med sin nästa generation av eldrivna fordon. BUDD-e har dessutom fått motta flera andra utmärkelser under de senaste månaderna.

Förutom att vinna sin kategori vid Automotive Brand Contest för sin produktdesign och ha förärats Plus X Awards kvalitetsstämpel för ”Innovation and Design”, tog denna nyskapande trendsättare dessutom hem två andra prestigefyllda priser i USA, bland annat ett för ”Best Innovation” från det nätbaserade teknikmagasinet Engadget. Konceptbilens innovativa och framtidsinriktade interiör knep också priset för bästa ”Interior Design of the Year – Concept Vehicle” vid Automotive Interiors Expo 2016 i Stuttgart.

BUDD-e är en mycket avancerad konceptbil präglad av nytänk som Volkswagen presenterade vid årets upplaga av konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas i januari. Det är inte bara den helelektriska drivlinan med en räckvidd på upp till 533 km som imponerar, BUDD-e bjuder dessutom på nästa generations gränssnitt mellan människa och maskin med bland annat pekskärmar och andra beröringskänsliga reglage, röst- och geststyrning, stora displayer, IR-teknik som öppnar dörrarna automatiskt och mycket mer.

Tio nyckelfakta om BUDD-e

1. Minibussen BUDD-e, med noll utsläpp, är Volkswagens första konceptbil som baseras på nya plattformen för elbilar Modular Electric Drive Kit (MEB).
  2. Fyrhjulsdrivna BUDD-e drivs av två elmotorer, en fram och en bak, med total effekt på 317 hästkrafter.
  3. Batteriets energiinnehåll (92,4 kWh) ger en räckvidd på upp till 533 kilometer (NEDC).
  4. Med BUDD-e skapas ett nytt Human-Machine Interface (HMI) som ett banbrytande instrument- och driftskoncept.
  5. Active Info Display och infotainmentsystemet förenas till en interaktiv värld.
  6. BUDD-e visar upp bilen i Internet of Things (sakernas Internet). Smart Home gör att du har tillgång till ditt hem från bilen.
  7. Genom Volkswagen Travel App är det möjligt att programera musik så att särskilda låtar börjas spelas upp på speciellt utvalda platser under resan.
  8. Geststyrning 2.0 gör att bilen kan styras intuitivt. Till och med dörrarna kan öppnas med en handrörelse.
  9. Multifunktionsrattens nya peksystem kommunicerar med HMI och gör hanteringen av funktionerna mer intuitiv än någonsin tidigare.
  10. Ren design utstrålar varumärkets historia, samtidigt som siktet är inställt på den närmaste framtiden.

BUDD-e på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=0e-WSdFk6Wo

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.