Volkswagenträffen Bug Run firar 30 år

Bug Run är en legendarisk träff för Volkswagenägare i alla åldrar. I år, 7-9 juni, fyller träffen 30 år.

Bug Run på Mantorp Park är norra Europas största bilmärkesträff och ett bevis på hur åldrar och intressen samsas inom Volkswagenfamiljen. Det är samtidigt ”sociala medier live”, eftersom många pratar om träffen på forum hela vintern och när sommaren kommer kan de äntligen träffa alla nya vänner.

Speciellt för kulturen kring Volkswagenmärket är att framför allt yngre VW-ägare hittar inspiration till att göra sina bilar personliga och med attityd.

– Vi gläds över att så många Volkswagenanhängare år efter år vallfärdas till Bug Run för att umgås och visa upp sina ögonstenar. Volkswagen har en 65-årig tradition på den svenska marknaden och de välbesökta träffarna visar att märket ligger många svenskar varmt om hjärtat. Bug Run ligger också i linje med vår satsning på motorsport, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Klassiker bredvid nyheterna – smygpremiär för nya Golf GTI
I Europa finns inget liknande, där historiska pärlor trivs bredvid senaste modellerna från Volkswagen. För 30 år sedan samlades ca 80 bilar till det första Bug Run, förra året var det över 1 700 och tangerat nytt rekord. I år beräknas träffen slå den siffran med råge.

Jubileumsfestivalen Bug Run 30 år är en bilträff i ständig utveckling, men med respekt för traditioner. I år uppmärksammas särskilt Volkswagen Passat, som fyller 40 år och träffens eget firande kommer att innebära såväl rekordmycket körning på Mantorps STCC-bana som livemusik och DJ från jubileumsscenen. Det är också premiär för den nya nordiska serien i dragracing med luftkylda VW.

I vanlig ordning har Volkswagen en utställning på plats med de senaste nyheterna, bland annat blir det smygpremiär för nya Golf GTI.

Karavaner genom Sverige
Karavaner planeras från såväl Norrbotten som Skåne, så de här dagarna kommer hela Sverige att kunna se bilarna på väg till och från Mantorp Park.

Bug Run består numera av tre träffar under sommarmånaderna. 5-6 juli blir det Bug Run Race Day i Malmö och en månad senare, 2-3 augusti, arrangeras Bug Run Classic på Tierp Arena. På Bug Run Classic är det utställning för enbart luftkylda VW.

• Big Bug Run är den stora träffen på Mantorp Park som fyller 30 år 7–9 juni.
  • Bug Run Race Day är en ny träff med dragracing för både nya och äldre VW på Malmö Raceway 5–6 juli.
  • Bug Run Classic är träff och dragracing för enbart luftkylda VW på Tierp Arena 2–3 augusti.