WRC: Volkswagens Sébastien Ogier har ena handen på VM-bucklan

Med tre tävlingar kvar att köra i årets rally-VM krävs endast en poäng för att Volkswagen-föraren Sébastien Ogier och hans kartläsare Julien Ingrassia ska vinna VM-titeln i sin Polo R WRC. Den första chansen kommer i hemmarallyt i Frankrike, 3-6 oktober.

Inför den elfte deltävlingen av årets säsong av FIA World Rally Championship (WRC) har Ogier/Ingrassia ett försprång på 83 poäng till Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Ford), som är det enda förarparet som fortfarande har en teoretisk chans att snuva fransmännen på titeln. En och samma förare kan maximalt köra ihop 84 poäng på de tre resterande tävlingarna.

Allt kan avgöras redan på torsdagens inledande specialsträcka som också är en så kallad Power Stage. Det innebär att VM-poäng tilldelas de tre första bilarna. Ogier/Ingrassia blir alltså världsmästare om de tar sig i mål som etta, tvåa eller trea på denna sträcka. För att hålla liv i fajten om titeln är Neuville/Gilsoul således tvungna att vinna Power Stage samtidigt som Ogier/Ingrassia blir fyra som bäst.

Men det finns mer på spel för Volkswagen i franska VM-rallyt. Med tre tävlingar kvar leder Volkswagen konstruktörsmästerskapet med 48 poäng före titelförsvarande Citroën, med maximalt 43 poäng per tävling att köra om.
– Vårt mål är att behålla detta försprång, eller om möjligt utöka det. Men först vill vi göra allt vi kan för att se till att Sébastien och Julien äntligen får uppnå sin dröm om att vinna VM-titeln i deras hemmarally, säger Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport.

Det franska rallyt ser också ut att bli en mäktig duell mellan Sébastien Ogier och flerfaldige världsmästaren Sébastien Loeb (Citroën), som gör sin sista tävling i WRC. Under årets säsong har de mötts tre gånger, där Ogier har en seger och Loeb två.
– Denna duell blir särskilt spännande. Dessa två superstjärnor kommer köra för fullt inför hemmapubliken, så fansen kan se fram emot ett rally på absolut högsta nivå, fortsätter Jost Capito. Det är regionen runt Strasbourg som står som värd för Rallye de France-Alsace. Rallyt är det andra under säsongen som enbart körs på asfalt. Det andra var det tyska rallyt runt Trier i slutet av augusti. Förarna måste bland annat bemästra de snabba och ibland mycket trånga etapperna i Alsace, där vissa avsnitt körs genom de lokala vingårdarna.

Förra året avslutade Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila (båda från Finland) tvåa här. Skulle de två finländarna nå en liknande framgång i år i sin Polo R WRC skulle Volkswagen ta ett stort steg mot att även vinna konstruktörsmästerskapet i sin debutsäsong i WRC.

Paul Nagle (Irland) kommer återigen att vara kartläsare för Andreas Mikkelsen (Norge) i den tredje Polo R WRC. Mikkelsens ordinarie kartläsare Mikko Markkula (Finland) återhämtar sig fortfarande från en ryggskada han ådrog sig under Rally Finland.

Citat Inför Rally de France-Alsace, 3-6 oktober

Jari-Matti Latvala, Polo R WRC #7
– Teamet fick ett bra resultat i Australien, även om jag personligen hade hoppats på bättre än fjärde plats. Jag vill komma tillbaka på pallen i Frankrike – som jag gjorde förra året. Delar av det franska rallyt liknar rallyt i Tyskland: asfalt, tekniskt krävande avsnitt, och sedan snabbare passager och sträckor genom skogsmark. Av denna anledning kommer vår Polo R WRC ha en liknande inställning som i Tyskland. Sébastien Loeb gör sitt sista rally och fansen kommer naturligtvis att vara mest intresserade av duellen mellan Loeb och Ogier. Dock är vårt mål som team att utöka vår ledning i konstruktörsmästerskapet, det är vad vi fokuserar på.

Sébastien Ogier, Polo R WRC #8
– Australien var ett bra rally för Volkswagen och för mig personligen. Trots detta var känslan efter målgången lite konstig; vi hade vunnit, men missade att säkra VM-titeln med en enda poäng. Dock gick det snart upp för oss att det bara är en tidsfråga innan vi tar det sista steget. Det är möjligt att vi kan göra det så tidigt som Power Stage som öppnar rallyt i Frankrike. Men vårt mål är att vinna hela rallyt och ta poäng för Volkswagen i konstruktörsmästerskapet. Det är redan klart att det till slut blir en väldigt speciell säsong. Det är fantastiskt vad vi har uppnått. Avslutar vi på topp i både förar- och konstruktörsmästerskapet har vi gjort en magisk säsong!

Andreas Mikkelsen, Polo R WRC #9
– Jag ser fram emot rallyt i Frankrike. Detta är mitt allra första asfaltsrally i Polo R WRC eftersom Mikkos skada innebar att jag inte kunde starta i Tyskland. Jag har deltagit i det franska VM-rallyt två gånger tidigare och de snabba asfaltssträckorna verkar passa mig. Det är lite snabbare där än i tyska rallyt och det kan också vara extremt halt när det regnar. Mitt mål är främst att få mer erfarenhet på asfalt. Av denna anledning kommer jag inte att gå på attack utan att försöka hitta en bra rytm.

Ställning förarmästerskapet, efter 10 av 13 deltävlingar

7. Volkswagen Motorsport II, 34
  8. Lotus WRC Team, 20

Mer information

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

- Det är redan klart att det till slut blir en väldigt speciell säsong. Det är fantastiskt vad vi har uppnått. Avslutar vi på topp i både förar- och konstruktörsmästerskapet har vi gjort en magisk säsong!
Sébastien Ogier