Bakluckekontroll på Volkswagen

Som ett resultat av Volkswagen Transportbilars kontinuerliga kvalitetssäkringsarbete, kommer infästningen för bakluckans gastrycksdämpare att bytas på vissa modeller av Volkswagens minsta transportbilsmodell Caddy.

Bytet av infästningen är en ren försiktighetsåtgärd och berör Caddy-modeller med baklucka (alltså inte med sidohängda dörrar) tillverkade mellan november 2003 och januari 2013. Åtgärden berör totalt 589 000 bilar varav cirka 7 700 i Sverige.

Såvitt känt är, har inga incidenter inträffat på grund av defekt infästning av gastrycksdämparen som håller bakluckan i öppet läge. Vid de kvalitetskontroller på levererade och brukade fordon som ingår i kvalitetssäkringsarbetet har dock upptäckts att några infästningar haft ett tillverkningsfel, en mindre defekt som gör att infästningens kulled – i alla fall teoretiskt – kan lossna så att dämparen släpper och bakluckan stängs.

Alla berörda ägare kommer snarast att kontaktas för att – självklart utan kostnad – få infästningen utbytt.

Marknad och Information

Volkswagen Transportbilar/Volkswagen Group Sverige AB

Tel 46-8-553 869 92; Mob: 46 70 543 20 58; Fax: 46 8 553 869 33

Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan, Crafter och California. Volkswagen Transportbilar har 62 auktoriserade återförsäljare med 100 försäljningsställen samt 132 auktoriserade Volkswagenverkstäder.