Första Caddyn med fyrhjulsdrift

Volkswagen Transportbilar skriver ett nytt kapitel i framgångssagan om Caddyn med världspremiären av Caddy 4MOTION på IAA i Hannover. För första gången är permanent fyrhjulsdrift tillgänglig på den begåvade och mångsidiga bilen. Dragkraften hos Caddy
4MOTION fördelas av en elektroniskt reglerad Haldex-koppling i senaste generationen

Volkswagen Transportbilar har modifierat Caddy 4MOTION på många punkter jämfört med versionen med framhjulsdrift och utrustat den med nya tekniska element. Förutom den elektroniskt reglerade Haldex-kopplingen i fjärde generationen omfattar ändringarna kardanaxeln, ett avgassystem som är anpassat till bakaxeldifferentialen och kardanaxeln, en bränsletank med ny utformning och förstärkta längsgående balkar bak. En sexväxlad manuellväxellåda, hill-hold-assistent och det elektroniska stabilitetsprogrammet ESP, som båda är standard, är perfekta för Caddy 4MOTION.Medan framaxeln kunde överföras helt från Caddyn med framhjulsdrift, behövde den stela axeln bak modifieras i stor utsträckning för att användas med fyrhjulsdrift.

Standardutrustningen i Tyskland för Caddy 4MOTION omfattar bland annat dimljus, värmereflekterande rutor, 15-tums hjul med
däck i dimensionen 195/65 R15, färddator och en skjutdörr på höger sida (och även till vänster i versionen Life). Caddy
4MOTION kan beställas med en baklucka som öppnas uppåt eller delade bakdörrar.

Caddy 4MOTION drivs av en fyrcylindrig turbodiesel med 77 kW (105 hk). Den sparsamma TDI har ett dieselpartikelfilter (DPF) som standard och uppfyller avgasnormen Euro 4.

Driftskombinationen med en TDI med DPF och 4MOTION uppnår koldioxidvärden på 172 g/km i skåpbilsversionen och 176 g/km i versionerna Kombi och Life, vilket är mycket bra värden för fordon i denna storlek. Caddy 4MOTION har även en låg bränsleförbrukning vid blandad körning, på 6,6 och 6,7 liter diesel per 100 km för skåpbilen respektive versionen Life. Alla versioner av Caddy 4MOTION har en maxhastighet på 164 km/h. Priserna på Caddy 4MOTION presenteras på IAA-mässan.

Marknad/Information-PR Volkswagen Transportbilar

Tel +46-8-553 869 92