Pickup från Volkswagen Transportbilar kommer att heta Amarok

• Betyder ”varg” på inuit • Symboliserar styrka och uthållighet • Lanseras i Sydamerika i början av 2010 • Därefter kommer Amarok till Europa Hannover, 4 juni 2009 – Den nya pickupen från Volkswagen heter Amarok. Under hösten 2009 avtäcks den första pickupen från en stor europeisk biltillverkare, detta sker i Sydamerika. Lanseringen i Sydamerika är planerad till våren 2010 och till sommaren kommer Amarok till Europa. Med Amarok vill Volkswagen ta sig in på den globala pickupmarknaden, som annars dominerats av japanska tillverkare. Volkswagen Transportbilar presenterade en imponerande konceptbil redan på förra årets IAA-mässa för kommersiella fordon och gav då en liten försmak av märkets nya och fjärde modellserie. Amarok kommer att byggas i Volkswagens fabrik i Pacheco i närheten av Buenos Aires.

Namnet Amarok kommer från inuiternas språk och betyder varg. Inuiterna är ett eskimåfolk som lever i norra Kanada och på Grönland. Enligt inuiterna är vargen vildmarkens konung, ett ståtligt och över- lägset djur med enorm styrka, stabilitet och uthållighet. Namnet betyder också "han älskar sten" på romanska språk, som talas på de större marknaderna i Brasilien och Argentina. På dessa marknader är pickupen mycket efterfrågad som nöjes- och nyttofordon, tack vare sin mångsidighet. Att Amarok är både driftsäker och utmärkt för terrängkörning gör den till ett attraktivt val. "Vår nya pickup kommer att sätta en ny standard i klassen och namnet speglar dess egenskaper perfekt. Vi lade ner mycket arbete på namnet, som kommer att användas över hela världen. Tanken är att Amarok ska väcka positiva associationer på alla relevanta internationella marknader och vara mer övertygande än sina etablerade konkurrenter redan från början", säger Stephan Schaller, VD för Volkswagen Transportbilar i Tyskland. Amarok är den första pickupen i sitt slag från en europeisk tillverkare och den kommer att möta motstånd i entonsklassen, först och främst från Asien. Den sjätte modellen från Volkswagen Transportbilar, efterföljare till Caddy, Transporter (eller Multivan) och Crafter såväl som Saveiro och T2, som endast är tillgängliga i Sydamerika, är en viktig komponent i Volkswagen-gruppens strategi och innebär att Volkswagen ger sig in i ett nytt segment. "Amarok lyfter vårt varumärke till en ny och mer internationell dimension", menar Schaller. "På Volkswagen Transportbilar är vi stolta över att kunna utveckla, bygga och sälja den här bilen, som är så viktig för hela gruppens tillväxt och som utgör ett strategiskt tillägg i det globala utbudet." Amarok är helt nyutvecklad och kommer att lanseras som en fyrhjulsdriven pickup med dubbelhytt. Versionen med enkelhytt blir tillgänglig lite längre fram. I den nya pickupen inlemmas inte bara ny och robust teknik utan även effektiva motorer och Volkswagens moderna design. Konceptbilen som visades på IAA-mässan gav ett litet smakprov. I drivlinan används nästa generations toppmoderna, kraftfulla och effektiva turbodiesel med common rail-insprutning (TDI). Amarok kommer dessutom att hålla pickupklassens bästa nivåer för bränsleförbrukning och utsläpp. Amarok kommer att lanseras i Syd- och Centralamerika under våren 2010, därefter följer Ryssland och Europa såväl som Afrika och Australien. Bifogat pressreleasen hittar du information från Harald Schomburg om hur pickupen fick sitt namn, han är medlem i ledningsgruppen för försäljning och marknadsföring på Volkswagen Transportbilar i Tyskland. För ytterligare information kontakta: Lisbeth Hansson Marknad och Information Volkswagen Transportbilar Volkswagen Group Sverige AB 151 88 Södertälje Tel +46-8-553 869 92 Mob: +46 70 543 20 58 Fax: +46 8 553 869 33