Starka nyheter från Volkswagen Transportbilar på Lastbil 2012 i Jönköping

Report this content

De två starkaste höstnyheterna från Volkswagen Transportbilar är på 170 och 180 hk och dessutom automatiska. Båda får Sverige-premiär på Lastbil 2012 som öppnar idag den 22 augusti.

Sveriges mest sålda transportbil är Volkswagen Caddy, som i dagarna fyller 30 år. Detta firas med den läckra jubileumsmodellen Edition 30 samt med introduktionen av en ny motor på hela 170 hk. Med den motorn i kombination med Volkswagens smidiga DSG-växellåda har Caddy Edition 30 mycket välförtjänt fått epitetet ”världens roligaste tranSPORTbil”.

Amarok Pickup är Volkswagen Transportbilars senaste modell, som på Lastbil 2012 premiärvisas med automatlåda – och inte med vilken automatlåda som helst. Den helt nykonstruerade och osedvanligt smidiga lådan är 8-växlad (!), vilket resulterat i att merförbrukningen jämfört med den manuella 6-växlade lådan är näst intill försumbar.

Samtidigt med den nya växellådan får alla Amarok-versioner en uppgraderad version av BiTurbo TDI-motorn, som nu levererar 180 råstarka hästkrafter (tidigare 163 hk).

Nya motoralternativ hittar vi också i Transporter och Multivan, som får en ny direktinsprutad och turboladdad bensinmotor på 150 hk, och när nu även den största modellen Crafter kommer i 4MOTION-utförande innebär det att Volkswagen Transportbilars samtliga fyra modellserier finns med allhjulsdrift.

I Volkswagen Transportbilars stora monter i hall D 03:10 på Lastbil 2012 finns också California, den nya bekväma campingversionen av ”Folkbussen”, och den VW Crafter som rockbandet HammerFall under året turnerat land och rike runt med.

Volkswagen är redan tidigare klart störst på lätta transportbilar i Sverige – marknadsandelen till och med juli månad var 30,8 procent – och med höstens nyheter lär knappast minska den andelen.

För ytterligare information kontakta:

Lisbeth Hansson

Marknad och Information/Volkswagen Transportbilar

Volkswagen Group Sverige AB, 151 88 Södertälje. Tel+46-8-553 869 92/Mob:+46 70 543 20 58/ Fax:+46 8 553 869 33

Volkswagen Transportbilar marknadsför idag modellerna Caddy, Caddy Life, California, Transporter, Caravelle, Multivan och Crafter. Volkswagen Transportbilar har 60 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.