Starkt år för Volkswagen Transportbilar Rekordsatsning för framtiden

2014 var ett bra år för Volkswagen Transportbilar. I Sverige ökade försäljningen med 12% till 12.913 bilar, vilket gav en marknadsandel på 30,8% för lätta transportbilar 0-3,5 ton. Efterfrågan på storsäljaren T5 är fortsatt stark både i Sverige och internationellt. Fabriken i Hannover har därför lagt in extraskift för att kunna höja produktionen och i november togs första spadtaget till en helt ny fabrik i Polen. Under 2015 kommer Volkswagen att lansera efterträdaren till T5. Prototypen Tristar som visades på transportbilsmässan i september gav en vink om hur T6 kan komma att se ut.

Märket är mycket välpositionerat och antalet sålda enheter totalt i världen under det första halvåret ökade något till 221.000 lätta transportfordon (2013: 220.000). Bakom detta ligger stabila, kontinuerligt ökande försäljningsresultat i Västeuropa. I dag kommer var 5:e lätta transportbil och pick-up som nyregistreras i Europa från Volkswagen Transportbilar.

Den svenska marknaden för transportbilar, upp till 3,5 ton blev för 2014 41.922 fordon, vilket är en ökning med 12,3% jämfört med 2013 då 37.342 transportbilar registrerades. Med 12.913 registrerade transportbilar och en marknadsandel på över 30% för tredje året i rad är Volkswagen det självklara valet för många transportbilskunder. – Vårt rikstäckande nät av återförsäljare har satsat hårt på att höja servicenivån till våra kunder, säger Hans Turemark, märkeschef Volkswagen Transportbilar. Detta i kombination med vårt breda modellprogram och höga driftsäkerhet gör att vi även i år innehar den ledande positionen på marknaden, säger Hans.

- Men, fortsätter Hans, för att fortsättningsvis förtjäna våra kunders förtroende måste vi ständigt förbättra oss. Därför kommer vi att under de kommande åren genomföra den största satsingen i Volkswagen Transportbilars historia, med en helt ny fabrik och flera stora modellanseringar.

Ny fabrik

Företagets målsättning på medellång sikt är att internationalisera både produktionsanläggningar och produkter. Volkswagen Transportbilar har påbörjat ett omfattande investeringsprogram, både för att bygga ut de nuvarande anläggningarna i Hannover och Poznan, och för att bygga den nya fabriken för tillverkning av Crafter i Polen.

Den nya fabriken kommer att uppföras i Wrzesnia cirka fem mil öster om Poznan. De första exemplaren av VW Crafter tillverkade här kommer att levereras under det andra halvåret 2016. Fabriken som kommer att kunna tillverka 100.000 fordon per år spänner över ett 220 hektar stort område och kommer att inkludera en modern karosstillverkning, en lackeringsanläggning samt slutmontering av hela bilen.

T5 får en efterföljare 2015

2014 blev ännu ett rekordår för Volkswagen Transportbilars klarast lysande stjärna, T5, en bil som började säljas redan 1950 och nu är inne på sin 5:e generation. Sedan förra årsskiftet har orderingången ökat så snabbt att märkets största fabrik, den i Hannover där merparten av alla T5 tillverkas, har nått gränsen för sin produktionskapacitet. För att kunna möta efterfrågan, har ett extra nattskift därför lagts in vid anläggningen.

- Orderböckerna är fulla en bra bit in i första kvartalet 2015, säger Dr. Eckhart Scholz, VD på Volkswagen Commercial Vehicles.

Han avslöjade samtidigt att T5 som introducerades 2003 kommer att få en efterträdare under 2015.

-T6 kommer att behålla T5:s utmärkta egenskaper och dessutom innehålla massor av ny, innovativ teknik. Resultatet kommer ännu en gång att bli en enastående, tillförlitlig, tekniskt avancerad parhäst för våra kunder, både i jobbet och på fritiden.

Tristar

Konceptbilen Tristar som visades på lastbilsmässan i Hannover i september gav en första vink om vilka olika lösningar för gods- och persontransporter som T6 kommer att erbjuda i framtiden.

Tristar är en kraftfull pick-up med förlängd hytt, stylingbåge och kort hjulbas och har permanent 4-hjulsdrift med mekaniskt differentiallås för bakaxel och

30 mm högre markfrigång. Teknikerna har utvecklat ett nytt, men ändå välbekant, designspråk som passar väl till namnet. Skarpa linjer sveper runt karossen, LED-strålkastare och en helt ny utformning av frontpartiet ger konceptbilen ett kraftfullt och bredaxlat utseende. Den helgjutna instrumentbrädan påminner till form och funktionalitet om de tidigare modellerna av VW Transporter.

Lasten kan fördelas på två separata nivåer. Det finns en rymlig, damm- och vattentät låda under flaket. Under flaket finns även ett reservhjul med djupt däckmönster. Invändigt finns bland annat en 20 tums hållare för en surfplatta samt ett toppmodernt konferens- och ljudsystem. Med förar- och passagerarsäten som kan vändas och skjutas i olika lägen är Tristar den perfekta platsen för ett möte.

Work.Life. Solutions

För att behålla försprånget gentemot konkurrenterna räcker det inte längre med att bara erbjuda förstklassiga produkter. Det blir allt viktigare att fokusera på kundernas behov. Under de senaste åren har Volkswagen Transportbilar påbörjat en omvandlingsprocess från att vara tillverkare till en leverantör av mobilitetstjänster.

Det framgick på årets transportbilsmässa i Hannover under devisen ”Work. Life. Solutions”, där företaget visade upp ett unikt brett utbud av mobilitetslösningar för gods- och persontransporter för att kunna möta de skiftande kraven från olika kunder och branscher.

- Volkswagen har en lång tradition av att ta fram fordon som anpassas efter våra lokala kunders individuella behov. I Sverige har vi utvecklat ett omfattande system för byggnationer och lokala tillbehör. Förutom att vi tillhandahåller ett brett sortiment ger det stordriftsfördelar för konkurrenskraftiga priser och en effektiv logistik med kortare leveranstider, säger Hans Turemark, märkeschef för Volkswagen Transportbilar i Sverige.

- Ett exempel är det uppskattade volymskåpet Crafter VolyMax, som i slutet av januari kommer att presenteras i en lättviktsversion med ca 130 kg högre lastförmåga.

load up!

Samtidigt i början av året på mässan ”Bilar som jobbar”, 22-25 januari, premiärvisas den svenska versionen av load up!, som kommer att erbjudas med drivsystem anpassade för el, gas eller bensin. e-load up! med 100% eldrift blir den första elbilen från Volkswagen Transportbilar. Den erbjuder en både utsläppsfri och praktisk lösning för gods- eller persontransporter i stan. e-load up! presenteras fullt klar att tas i bruk. Med sin utsläppsfria eldrift lämpar den sig perfekt för kurir- eller servicetrafik på dagliga rutter på upp till 160 km. Snabbladdning är standard, vilket innebär att e-load up! enkelt kan laddas upp till 80% fullt batteri på mindre än 30 min och sedan köra vidare.

Stefan Nygren Produkt & Information Volkswagen Transportbilar Svenska Volkswagen AB 151 88 Södertälje Tel:+46-8-553 865 50 Mob: +46-70-568 65 50 Fax: +46-8-553 869 33 Mail: stefan.nygren@volkswagen.se

Volkswagen Transportbilar marknadsför idag modellerna Caddy, Caddy Life, California, Transporter, Caravelle, Multivan, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 64 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.