Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition: Sportig skåpbil med extra allt

Råstark TDI-motor på 140 hästkrafter. Sexväxlad låda. Komplett utrustning, 17-tums hjul och extra spänstigt chassi. Volkswagens robusta och praktiska Caddy i lyxiga specialversionen Carrera Cup Edition är ett udda och kul inslag bland transportbilar.

Den är gnistrande vit med röd Carrera Cup-dekor länga sidorna och baktill. Stora svarta fälgar bidrar till intrycket att detta är något speciellt.

Det är det också. VW Caddy Carrera Cup Edition är en sportig och lyxig specialversion av en skåpbil. Ett arbetsredskap som vanligen används för att frakta allt från verktyg, målarburkar och däck.

Många företagare satsar gärna lite extra på sin transportbil. Den är ofta deras vanligaste arbetsplats och där vill man ju gärna ha det lite ombonat och trevligt. Dessutom fungerar en ovanlig och snygg transportbil som en rullande reklampelare för det egna företaget. VW´s kunder är intresserade av motorsport och välutrustade bilar, därför finns nu denna unika och extra påkostade specialversion av VW´s mest sålda transportbil - Caddy.

Motorn i Caddy Carrera Cup Edition är råstark partikelfilterförsedd turbodiesel på 2 liter och103 kW, alltså 140 hk. Det är 35 hästar mer än i vanliga Caddy TDI och innebär en effektökning på 33,4 procent! Den sexväxlade lådan bidrar både till snärtig acceleration – 0 till 100 km/h tar bara 10,6 sekunder – och låg ljudnivån samt dito bränsleförbrukning: 6,4 l per 100 km blandad körning.

Ett sportigare chassi med 225/45-däck på 17 tum höga och 7 tum breda svartlackerade lättmetallfälgar bidrar till en extra positiv körupplevelse.

Förarmiljö och sittkomfort är lika bra som i vanliga Caddy, fast läckrare, lyxigare och bekvämare: Här finns bland annat en skön multifunktionsratt i läder med Carrera-emblem, snygg läderklädsel i racingdesign och förarsäte som är ställbart även i höjdled. Till förarens komfort bidrar även farthållare, tvåzons klimatanläggning, färddator och CD-radio.

I det omfattande utrustningspaketet ingår också antisladdsystem (ESP), värmare med tidur och fjärrkontroll, brandsläckare, svartlackerad rutnätsgrill samt frontspoiler med dimljus, stötfångare och backspeglar i samma candyvita lack som resten av bilen. Bakom stolarna finns en rejäl mellanvägg i tuff kolfiberdekor och ett inklätt lastutrymme med trägolv, både praktiskt och snyggt.

Den som blir sugen på en ”Carrera-Caddy” bör dock vara lika snabb som bilen. VW Caddy Carrera Cup Edition som nyligen lanserats på marknaden säljs endast i begränsad upplaga om 250 exemplar – till det ganska väl begränsade priset 204 960 kronor exklusive moms (eller leasing 2 715 kronor i månaden).

Basfakta
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition

Pris: 204 960 kronor exkl moms.
Motor: Tvärställd 4-cyl radmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo, partikelfilter. Cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulupphängning: Fram McPherson fjäderben, undre triangellänkar. Bak stel axel i längsgående bladfjädrar. Krängningshämmare fram och bak.
Servostyrning: Kuggstång, vändcirkel 11,1 meter.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS (låsningsfritt system).
Hjul: Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.
Mått&vikt (cm/kg): Axelavstånd 268 cm, längd 440, bredd 179, höjd 183, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1 500, maxlast ca 730. Släpvagnsvikt 1 500. Bränsletanken rymmer 60 liter.
Bränsleförbrukning (blandad körning): 6,4 l/100 km .
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,6 sek, toppfart 186 km/h.