Volkswagen Commercial Vehicles bygger sin miljonte Transporter

• Sedan produktionsstart i mars 2003 har en miljon Transporter byggts • Varumärkets succé är nummer ett i Europa Volkswagen Commercial Vehicles firade den 30 juni att Hannover-anläggningen tillverkat sitt miljonte fordon i 5:e generationen av Transporter. Fordonet är en Transporter-skåpbil 1.9 l TDI 62 kW i färgen tornadorött.

Under festligheterna vid Hannover-anläggningen betonade Stephan Schaller som är koncernchef för Volkswagen Commercial Vehicles att "Transporter är och ska förbli nummer ett inom sitt segment för nyregistreringar i Europa och Tyskland". "En miljon Transporter– det innebär en miljon kunder som vi har ett särskilt ansvar gentemot. Den här siffran visar dessutom resultatet av den tillverkning som alla anställda hos Volkswagen Commercial Vehicles har arbetat med: i avdelningarna för produktion, utveckling och upphandling, kvalitetssäkring, försäljning och genom hela varumärket samt hos våra återförsäljare", sa Schaller. Heinrich Söfjer som är ordförande för arbetsrådet i Volkswagen Commercial Vehicles fokuserade också på det särskilda åtagandet som de anställda har: "Våra kollegor har med Transporter återigen lyckats skapa ett fordon där kvaliteten garanteras! Å ena sidan förbättrar detta bilden av pålitlighet för Transporter hos kunderna och å andra sidan har vi kunnat bredda vår marknadsledande ställning både under bra och dåliga tider. Med den här årsdagen har Transporter bidragit till att göra Hannover till platsen för lätta lastbilar och fritidsfordon igår, idag och imorgon." Bara under förra året levererade Volkswagen Commercial Vehicles ca 178 000 Transporter till kunder. Förutom Tyskland är Storbritannien, Nederländerna och Österrike de viktigaste marknaderna i Europa. Den spännande berättelsen om den aktuella serien började vid produktionsstart den 3 mars 2003. Volkswagen Commercial Vehicles börjar då bygga Transporter vid anläggningarna i Hannover och Poznań. Den täckta versionen av fordonet har byggts i Hannover och den öppna konstruktionen, pickup-enkelhytt och dubbelhytt, har byggts i Poznań. Transporter-serien består av modellerna Transporter, Caravelle, Multivan och California. Varje enskild modell finns i olika modellvarianter. Flera utnämningar och priser från inhemska och internationella motortidskrifter visar hur populär Transporter har varit ända från början. Varje år vinner Transporter priser i sitt segment: "Årets skåpbil", "Årets transportfordon" (2003), "Årets internationella skåpbil" (2004), "Årets bil" (Auto Motor und Sport 2004 – 2009), "Årets fordon med fyrhjulsdrift" (Auto Bild Allrad 2005 – 2009), "Årets turistfordon” (promobil, 2009) och slutligen "Framtidens klassiska fordon" (Motor Klassik, 2007). Transporter är också det fordon som ofta väljs i första hand inom handeln, bland tjänsteleverantörer, hantverkare, lokala och regionala myndigheter, ministerier och privata kunder för de oräkneliga transport- och mobiliseringskrav som de har. Oavsett om det är en skåpbil, pickup, kombi eller Caravelle, Multivan och California – varje krav som en kund har uppfylls. Transporter levereras med en lång och en kort hjulbas samt för höger- eller vänstertrafik. Om man räknar alla enskilda motorer, tillverkas totalt 460 vanliga varianter av Transporter som standard bara i Hannover. I produktionslinjen byggs en modell med en kort hjulbas följt av en med en lång hjulbas, en skåpbil följs av en kombi med ett eller två sidofönster. "Detta visar att vi lyssnar på kundens krav. Vårt motto är: bygg ett fordon som passar ett behov", säger Schaller. En miljon tillverkade fordon är incitament till målsättningen att överträffa de cirka 1,7 miljoner T4:or som byggdes i Hannover och som var föregångare till den nuvarande Transportern. För att understryka den speciella relationen som produktionsplatsen har till Hannover-området kommer Volkswagen Commercial Vehicles under detta jubileum att skänka en Caravelle till en familj som väljs genom kampanjen "Ett hjärta för barnen". Information om Hannover: Den 8:e mars 1955 lades grundstenen för den andra Volkswagen-anläggningen efter Wolfsburg. Ett år senare lämnade de första Transporter-fordonen produktionslinjen i Hannover-Stöcken. Med en historia på över femtio år har denna plats den längsta traditionen bland alla Transporter-anläggningar i världen. Alla fem generationer av VW-bussen har tillverkats här – totalt fler än 7,5 miljoner fordon. Över hela världen har fler än 10 miljoner skåpbilar från Volkswagen tillverkats sedan 1950 – i Wolfsburg, Hannover, Poznań, Brasilien, Mexico och Sydafrika. Hemanläggningen i Hannover omstrukturerades helt när Transporter (5:e generationen) skulle börja tillverkas den 3 mars 2003. Med sina cirka 12 000 anställda är anläggningen den största industriarbetsgivaren i Hannover-området. Volkswagen Commercial Vehicles tillverkar inte bara de framgångsrika varumärkesmodellerna här utan även topplock och värmeväxlare för Volkswagen-koncernen och sedan mars 2009 även karosseriet till Porsche Panamera. Bilder kan hämtas på webbplatsen www.vwn-presse.de.