Volkswagen Commercial Vehicles levererar 113 100 fordon första kvartalet 2016

Med 113 100 levererade fordon under årets första kvartal ökar Volkswagen Commercial Vehicles sina globala leveranser med 4,3 procent.

Sverige växer starkt med 12,7 procents ökning samtidigt som det är stadig tillväxt på viktiga europeiska marknader över stora delar av modellsegmentet.

Med 3 650 registrerade fordon i Sverige under januari, februari och mars ökar Volkswagen Transportbilar Sverige leveranserna med 12,7 procent, jämfört med samma period förra året. Mars månad enskilt innebar en ökning med 9,8 procent till 1 462 fordon.

– Vi är naturligtvis mycket glada över att kunderna visar förtroende för oss, säger Hans Turemark, chef för Volkswagen Transportbilar Sverige. Vår starka organisation, med 66 återförsäljare spridda över hela landet med sina Transportbilsteam, har givetvis en mycket stor del i det fina resultatet.

Globalt levererade Volkswagen Commercial Vehicles 113 100 fordon under årets första kvartal och 46 100 under bara mars månad. Jämfört med samma period ifjol innebär det en ökning på 4,3 respektive 0,8 procent.

Europa växer mycket starkt med marknader som Italien där leveranserna ökar med 40,2 procent, i Spanien 27,7 procent och på samma sätt växer Frankrike med 17,6 procent. I Tyskland levererade Volkswagen Transportbilar totalt 28 000 fordon, vilket är 3,7 procents ökning jämfört med samma period förra året. Även östra Europa och Sydamerika ökar med 2,6 respektive 4,1 procent. De afrikanska marknaderna minskar däremot med 29,7 procent till 3 000 fordon tillsammans med Asien-Stillahavsregionen (-9,1 %) och Mellanöstern (-0,5 %).

Efterfrågan är särskilt stor på nya generationen T6 och nya Caddy, som globalt båda ökar med 7,6 respektive 4,9 procent.

– Förnyelsen av modellutbudet med nya Caddy och T-serien under 2015 ger nu effekt i försäljningen. Förnyelsen kommer att fortsätta såväl i år som under nästa med nya Amarok och Crafter, säger Bram Schot, medlem i ledningsgruppen för Volkswagen Commercial Vehicles och ansvarig för försäljning och marknadsföring globalt.

– Marknaderna i södra och västra Europa återhämtar sig och vi kommer att se en fortsatt positiv utveckling för företaget under hela 2016, säger Schot, men påtalar samtidigt att situationen i regioner utan så starka ekonomier är utmanande.

Global försäljning sorterat på modell, jan-mar 2016

46 800 Transporter (+7,6 %)

36 700 Caddy (+4,9 %)

18 800 Amarok (+1,7 %)