VW Caddy med DSG automat

Som enda bilmärke erbjuder nu Volkswagen Transportbilar automatväxellåda till dieselmotor i segmentet för mindre transportbilar. Alla Caddy-modeller med den kraftfulla 1,9 l TDI-motorn på 105 hk kan beställas med Volkswagens 6-stegade automatiska direktväxellåda (DSG).

Volkswagens automatiska direktväxellåda har sina rötter i racingvärlden. Tekniken har många likheter med dagens Formel-1 växellådor och är utvecklad för sportig körning under krävande förhållanden. Den första DSG-lådan lanserades i mitten av 2003 på Golf R32. En bil med en 3,2 l V6-motor på 241 hk som fick stor uppmärksamhet. Nu erbjuds samma 6-stegade automatlåda till Caddy Skåp, Kombi och Life. Fördelarna med DSG-lådan är många. I kombination med den vridstarka TDI-motorn på 105 hk ger den en sportig körning med snabba accelerationer men samtidigt en bekväm förarmiljö för långa arbetsdagar. Bränsleförbrukningen (Caddy Kombi 5-sitsig) stannar på en låg nivå, 6,5 liter/100 km vid blandad körning, vilket kan jämföras med 6,1 liter/100 km för TDI med manuell växellåda. Tekniken i DSG-lådan kan liknas vid två manuella växellådor som arbetar vid sidan av varandra. Två kopplingar överför kraften från motorn till vardera växellådan. Den ena lådan har växellägena 1,3 och 5 och den andra har 2,4 och 6. Styrenheten känner av om växlingen skall ske uppåt eller nedåt och lägger i nästa växel i den låda som för tillfället är urkopplad. När växling skall ske förs kraften över via kopplingarna till den vilande lådan som då blir aktiv. Växlingen sker på 40 millisekunder vilket gör att även en otränad förare kan accelerera lika snabbt som en erfaren tävlingsförare som växlar manuellt. DSG-lådan kan köras i automatlägena ”Normal” eller ”Sport” samt manuellt med plus- och minussteg. Efterfrågan på en automatlåda till en dieselmotor i segmentet för transportbilar med totalvikt under 2.300 kg är hög. Fram tills nu har inget bilmärke kunnat erbjuda den kombinationen, och intresset från marknaden är stort. Redan innan lanseringen har över 330 Caddy med automatlåda beställts. – Försäljningen av Caddy går mycket bra, säger en nöjd John Winell, märkeschef Volkswagen Transportbilar, som ser ljust på framtiden. - Caddy med automatlåda ger oss möjlighet att bredda vår målgrupp och ta fler storkundsaffärer där automatlåda ofta är ett krav. Volkswagen Transportbilar har som mål att leverera 4.600 Caddy under 2005. Fakta Pristillägg DSG automatlåda till TDI 105 hk: 13.500 kr, inkl moms Lansering: 17 oktober 2005 Modeller: Caddy Skåp, Kombi och Life Bränsleförbrukning (TDI 105 hk man / TDI 105 hk DSG) Caddy Skåp, halv maxlast konstant 90 km/tim liter/100 km 5,1 (TDI man) / 5,5 (TDI DSG) Caddy Kombi 5-sits, blandad körning liter/100 km 6,1 (TDI man) / 6,5 (TDI DSG) Caddy Life 7-sits, blandad körning liter/100 km 6,2 (TDI man) / 6,6 (TDI DSG) För bokning av provkörning eller ytterligare infromation vänligen kontakta