VW storsatsar på miljöpositiva transportbilar

Transportbilar som är skonsamma mot miljön är en bristvara, men nu ska det bli ändring på detta missförhållande.

Volkswagen Transportbilar inleder inom en månad en stor kampanj för att marknadsföra sina gasdrivna transportbilar Caddy EcoFuel* och Transporter EcoBiFuel. För att skapa uppmärksamhet runt kampanjen finns det i karavanen två glatt ”miljökamouflerade” bilar som kommer att köras runt Sverige till olika återförsäljare på en miljöbilsturné med start i samband med kampanjen, turnén pågår över hela sommaren.

Även i Tyskland satsar Volkswagen energiskt på gasdrift som ett positivt miljöval. För att manifestera detta har Volkswagen i Tyskland stöttat två gasdrivna långresenärer som båda beräknas köra i mål under första halvan av april.

Rainer Zietlow startade redan i oktober på långkörning runt hela vår jord i en Caddy EcoFuel som han kört enbart på naturgas hela vägen. För att lyckas med det har bilen försetts med extra gastankar som ger en räckvidd på 250 mil, men i övrigt är bilen helt standard. Resan har gått utan problem och efter 40 länder, 193 dagar och 4 500 mil siktar Rainer siktar på att nå målet i Leipzig den 13 april.

Gerhard Plattner är den andre gasambassadörschauffören, men han håller sig inom Europa. På 18 dagar ska han köra sin Caddy EcoFuel genom 24 europeiska länder. Syftet med resan är att bevisa att utbyggnaden av gasstationer är fullt tillräckliga för att man ska kunna köra på gas genom Europa. Gerhard Plattner startade den 19 mars och avslutar sin rundresa den 5 april i Hannover.

På tisdag den 3 april kommer Gerhard Plattner till Stockholm och vid en presskonferens som arrangeras hos VW-återförsäljaren Din Bil i Bromma berättar han om hur det är att bokstavligen gasa Europa runt. Utöver information kommer det även att finnas möjlighet att provköra bilen på plats, flera andra gasbilar finns också tillgängliga för test och fotografering.

Volkswagen ska introducera sina båda gasbilar Caddy och Transporter på bred front i början av maj. Men redan innan själva lanseringen har det sedan smygintroduktionen för ca 9 månader sedan sålts 538 Caddy EcoFuel och 283 Transporter EcoBiFuel.

Volkswagen Transportbilar slog under 2006 nytt försäljningsrekord med ca 11 000 bilar och en marknadsandel på närmare 25 procent och siktar på att ytterligare öka försäljningen med hjälp av en tung satsning på miljöpositiva bilar.

*Gröna bilister utsåg VW Caddy 2,0 EcoFuel Life 2006 till årets miljöbästa bil i klassen familjebilar.

Mer information kontakta

Marknad och Information Volkswagen Transportbilar