Volvo Aero Services tecknar viktigt avtal med British Airways

Report this content

Volvo Aero Services tecknar viktigt avtal med British Airways Volvo Aero Services har träffat ett flerårigt avtal med Europas största flygbolag, British Airways, som ger Volvo Aero Services ensamrätten att sälja British Airways överskott av reservdelar. Volvo Aero Services LP blir British Airways auktoriserade distributör och kommer att sälja utvalda delar av flygbolagets överskottsmateriel, som beräknas vara värt mer än 100 miljoner dollar (cirka 750 miljoner kronor). Avtalet innebär att British Airways låter Volvo Aero Services ta hand om alla de reservdelar som man inte har användning för, samtidigt som Volvo Aero Services får i uppdrag att förse British Airways med reservdelar från eftermarknaden. Genom denna uppgörelse räknar man med att kunna täcka British Airways nuvarande och framtida reservdelsbehov, till en lägre kostnad än i dag. Lagret som avtalet berör, består av en blandning av nya och begagnade reservdelar från både flygplan och flygmotorer från nya flygplansmodeller såsom Boeing B777, B767, B757, B737 och B747-400. Det var en kombination av Volvo Aero Services långa erfarenhet och kunnande inom reservdelsområdet, företagets stora försäljningsnätverk och mycket höga kvalitetskrav, som var nyckelfaktorer när British Airways skulle välja den partner som hade bäst förutsättningar att sälja bolagets reservdelar med högsta möjliga avkastning. Avtalet kommer att träda i kraft under första kvartalet i år. Volvo Aero Services kommer att utnyttja det stora distributionscenter i Seattle som man etablerat tillsammans med Boeing, för att återföra materialet till flygplanstillverkarens kunder världen över. "Det är verkligen glädjande att British Airways valt oss som affärspartner och vi ser fram emot en lång och för båda parter givande relation," säger Claes Malmros, vd på Volvo Aero Services. Silla Maizey, Procurement Director på British Airways kommenterar avtalet: "Vi valde att gå in i detta långsiktiga partnerskap med Volvo Aero Services efter att ha gjort en strategisk bedömning av hur vi bäst gör vårt överskottslager tillgängligt för reservdelseftermarknaden. Vi kom fram till att Volvo Aero Services var den partner som kunde leverera det bästa värdet till British Airways." British Airways, som är ett ledande globalt flygbolag och Europas största, har en flygplansflotta på närmare 300 flygplan. Volvo Aero Services LP, som ingår i Volvo Aero-gruppen, arbetar med försäljning, leasing och service av flygplan, flygmotorer och reservdelar. Företaget har tidigare bland annat tecknat exklusiva avtal om försäljning av reservdelar med Boeing, American Airlines och Northwest Airlines. Ytterligare information om företaget finns på www.volvoaero.com. 22 mars 2004 För ytterligare information, vänligen kontakta Claes Malmros, vd Volvo Aero Services, tfn: +1 561 998 8330, eller Kevin P. Hartney, vice vd, telefon: +1 561 998 8330, eller Keith Holburn, Procurement Manager - Disposals, British Airways, telefon: +44 20-8738-8604. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/22/20040322BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/22/20040322BIT00270/wkr0002.pdf