Alla kommande eldrivna Volvobilar kommer att ha sitt ursprung i en enda tech stack

På Volvo Cars kapitalmarknadsdag, som hålls i Göteborg idag, kommer vi att presentera vår nya, omvälvande syn på teknik. Detta nya arbetssätt kommer att definiera företagets framtid genom att fokusera alla våra tekniska insatser i en riktning: att skapa bilar som blir bättre med tiden.

Från och med EX90 kommer våra framtida elbilar att baseras på samma grundläggande kärna av system, moduler, mjukvara och hårdvara, som kallas Volvo Cars Superset tech stack.

Det är en enda teknik- och mjukvarubas som innehåller alla moduler och funktioner som vi kommer att använda i framtida produkter. Precis som en uppsättning byggstenar kan den konfigureras på många olika sätt. Varje ny bil kommer att vara ett urval, eller en delmängd av, byggstenarna från Superset tech stack, som vi kommer kontinuerligt att förbättra och expandera.

Detta tillvägagångssätt ser till att våra bilar blir bättre med tiden, eftersom allt vårt tekniska arbete kommer att fokusera på att förbättra och förstärka denna tech stack. Det betyder att vårt arbete med EX90 kommer att gynna ES90, och att det arbete som gjorts för ES90 kommer att gynna efterkommande EX60, samt förbättra EX90 som redan finns hos våra kunder, och så vidare.

”Volvo Cars Superset tech stack förändrar spelplanen: den gör det möjligt att kanalisera alla våra ingenjörsinsatser i en enda riktning som driver alla våra produkter, i stället för att arbeta med specifika bilprojekt.” säger Anders Bell, Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. ”Våra ingenjörer kommer att arbeta med ett superset och ständigt förbättra, växa och utöka dess kapacitet och funktioner. Detta möjliggör avsevärt förbättrad kvalitet, snabbare marknadsintroduktion och ständigt bättre bilar för våra kunder."

Utveckling i ett slutet kretslopp
Superset-tekniken, som gör det möjligt för oss att leverera ett varumärke i många olika produktsmaker, definierar vår övergripande idé om hur bilar bör tillverkas.

Vi arbetar nu med utveckling i slutna kretslopp baserade på data, uppkoppling, programvara och core computing. Denna övergång till core computing är minst lika betydelsefull som övergången till elektrifiering. Det påverkar allt som är anslutet till bilarnas elsystem, och de potentiella fördelarna är gränslösa.

Genom att skapa en sluten utvecklingsprocess kommer vi att kunna oändligt och obevekligt förbättra varje aspekt av våra bilar, tack vare insikter i realtid och avancerade beräkningsfunktioner i våra bilar, såväl som av våra ingenjörer i våra utvecklingscenter.

Vår nästa generations plattform: SPA3
En av de viktigaste byggstenarna för alla våra bilar är den elektriska teknikbasen: en kombination av de senaste framdrivnings-, el- och elektroniska systemen som bilen är byggd på.

För att ge oss själva möjlighet att bli ledande inom nästa generations mobilitet utvecklar vi en ny elteknikbas, kallad SPA3, som kommer att stödjas av Volvo Cars Superset tech stack. Vår första bil som byggs på SPA3 blir den kommande helt eldrivna mellanstora SUV:en EX60.

SPA3 bygger på många av byggstenarna i SPA2 och innehåller flera viktiga uppgraderingar. Den kommer till exempel att ha en förbättrad core computing-kapacitet, vilket möjliggör högre prestanda och förbättrade funktioner genom vår tech stack.

Men den viktigaste förändringen är att SPA3-arkitekturen har byggts för att vara mycket mer skalbar än sin föregångare. Det innebär att vi, om vi ville, kontinuerligt skulle kunna utveckla och bygga bilar i alla storlekar – större än EX90 och mindre än EX30 – med samma teknikbas. Modulariteten och uppgraderingsbarheten hos SPA3 kommer att möjliggöra lägre investeringskostnader – med lägre varians – i förhållande till försäljning, vilket i sin tur bör leda till ett starkare framtida kassaflöde.

Lägre produktionskostnader
Genom att ha en skalbar SPA3-arkitektur skapar vi ökade synergier och förbättrar teknikeffektiviteten när det gäller core computing, batterier, e-motorer, megacasting och modulär tillverkning – alla faktorer som bidrar till att avsevärt sänka kostnaderna för att producera bilar.

Vår fabrik i Torslanda och förberedelserna för produktion av SPA3-bilar visar vår inställning till framtidens tillverkning, där all kapacitet som behövs för att producera en bil ligger i samma område.

Detta tillvägagångssätt blir särskilt kraftfullt när vi kan använda samma nyckelkomponenter i alla bilar som byggs på SPA3, vilket innebär att komplexiteten minskar och flexibiliteten ökar.

Volvo Cars Media Relations
media@volvocars.com

”For life. Att ge människor frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt.” Detta mål återspeglas i Volvo Cars ambition att enbart tillverka elbilar och i dess engagemang för en pågående minskning av sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att nå nettnollutsläpp av växthusgaser år 2040.

Taggar: