Volvo Car AB beslutar om återköp av egna aktier

Styrelsen i Volvo Car AB (“Volvo Cars”) har beslutat att återköpa högst 6 500 000 egna aktier i enighet med bemyndigandet från årsstämman som hölls den 26 mars 2024. Syftet med återköpsprogrammet är att säkerställa framtida leverans av aktier till deltagare i Volvo Cars prestationsaktieprogram och aktiematchningsprogram som antogs av årsstämman 2022 och 2023.

• Volvo Cars avser att genomföra ett aktieåterköpsprogram för att säkerställa leverans av aktier i pågående aktiebaserade incitamentsprogram.
  • Enligt detta återköpsprogram ska högst 6 500 000 stamaktier av serie B (ISIN SE0021628898) återköpas till ett sammanlagt maximalt belopp om 300 miljoner SEK.

Återköpsprogrammet kommer att genomföras i enlighet med Marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014 (“MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe Harbor-förordningen”). Återköpsprogrammet kommer att hanteras av Skandinaviska Enskilda Banken AB (”SEB”) som, baserat på den handelsorder som SEB fått av Volvo Cars, fattar sina handelsbeslut vad avser de tidpunkter då återköpen sker oberoende och utan inflytelse av Volvo Cars.

Det återköpsprogram som styrelsen beslutat om är föremål för följande villkor:

1. Återköp får enbart ske på Nasdaq Stockholm i enlighet med Nordic Main Market regelverk för aktieemittenter (”Regelverket”) samt i enlighet med MAR och Safe Harbour-förordningen.
  1. Återköp får ske vid ett eller flera tillfällen tidigast 12 augusti 2024 och senast 6 september 2024.
  1. Återköp får endast ske till ett pris per aktie inom det på Nasdaq Stockholm vid var tid gällande kursintervallet, varmed avses intervallet mellan gällande högsta köpkurs och lägsta säljkurs som publiceras löpande av Nasdaq Stockholm, och i enlighet med de begränsningar i fråga om pris som följer av Safe Harbor-förordningen.
  2. Återköp får ske endast med iakttagande av de mängdbegränsningar för köp av egna aktier som anges i Regelverket och i Safe Harbor-förordningen.
  3. Högst får 6 500 000 egna aktier av serie B återköpas till ett sammanlagt maximalt belopp om 300 miljoner SEK för att säkerställa leverans av aktier i pågående aktiebaserade incitamentsprogram.
  1. Betalning för aktierna skall erläggas kontant.

Det totala antalet aktier av serie B i Volvo Cars är 2 979 524 179 aktier. Volvo Cars äger idag inga egna stamaktier per dagen för detta pressmeddelande.

Volvo Cars Media Relations
media@volvocars.com

”For life. Att ge människor frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt.” Detta mål återspeglas i Volvo Cars ambition att enbart tillverka elbilar 2030 och i dess engagemang för en pågående minskning av sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att nå nettnollutsläpp av växthusgaser år 2040.