Volvo Cars globala försäljning ökade med 1 procent i september

Volvo Cars rapporterar en global försäljning på 62 458 bilar i september, en ökning med 1 procent jämfört med samma period förra året. Bolagets försäljning av elektrifierade modeller, helt eldrivna och laddhybrider, ökade med 43 procent jämfört med samma period förra året och stod för 48 procent av alla sålda bilar under september. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 24 procent av alla sålda bilar under månaden.

Den totala försäljningen för perioden januari till september uppgick till 560 922 bilar globalt, en ökning med 10 procent jämfört med samma period 2023.

”Den övergripande marknadsbilden är fortsatt volatil och osäker, men den solida utvecklingen i Europa är uppmuntrande, särskilt för vår portfölj av elektrifierade bilar med EX30 i spetsen”, säger Björn Annwall, chief commercial officer och vice VD på Volvo Cars.

I Europa uppgick försäljningen till 31 276 bilar i september, en ökning med 23 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen av Volvo Cars elektrifierade modeller ökade med 52 procent jämfört med samma period förra året, och andelen elektrifierade modeller utgjorde 66 procent av alla bilar som såldes i Europa under september.

Försäljningen i USA minskade med 22 procent i september och uppgick till 8 518 bilar. Den minskade försäljningen berodde delvis på helgdagar under månaden. Försäljningen av plug-in hybridmodeller ökade dock med 43 procent jämfört med samma period förra året.

Volvo Cars försäljning i Kina uppgick till 12 915 bilar, en minskning med 16 procent jämfört med september 2023. Den lägre försäljningen återspeglar de underliggande makroekonomiska förhållandena i landet. Försäljningen av elektrifierade modeller – helt eldrivna och laddhybrider – uppgick till 1 363 sålda bilar, en ökning med 7 procent jämfört med samma period föregående år.

I september var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 18 096 bilar (2023: 20 243), följt av XC40/EX40 med en total försäljning på 13 930 bilar (2023: 18 306) och EX30 med 9 610 bilar (2023: 0).

Jan-Sep

Förändring

Förändring

Kina

Totalt

Volvo Cars Media Relations
media@volvocars.com

”For life. Att ge människor frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt.” Detta mål återspeglas i Volvo Cars ambition att enbart tillverka elbilar och i dess engagemang för en pågående minskning av sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att nå nettonollutsläpp av växthusgaser år 2040.