Volvo Cars kapitalmarknadsuppdatering

Volvo Cars höll sin virtuella kapitalmarknadsuppdatering som livesändes från Milano, den 8 juni 2023.

Uppdateringen följde den lyckade lanseringen av den nya och helt eldrivna lilla SUV:en Volvo EX30 som kommer till ett attraktivt pris och som tar Volvo Cars in i ett nytt spännande marknadssegment.

Under kapitalmarknadsuppdateringen gav Volvo Cars ledning mer detaljerad information om Volvo EX30:s bidrag till företagets tillväxt- och lönsamhetsambitioner. Volvo Cars ledning utvecklade hur Volvo EX30, en av företagets mest betydande affärsmöjligheter under de kommande åren, kommer att fungera som en byggsten för företagets strategiska transformation.

Företaget beskrev vidare genomförandet av sin kommersiella transformation med start i Storbritannien som blir den första marknaden att i år gå över till en direkt-till-konsument-modell som är helt integrerad online/fysiskt. Man talade också om den förändrade försäljningsprocessen som kommer att leda till en förbättrad kundupplevelse genom en sömlös sammanslagning av online- och offlinekanaler, och dess konsekvenser för företaget.

Slutligen beskrev Volvo Cars resan mot sin ambition att i mitten av decenniet nå en rörelsemarginal på 8-10 procent. Under denna session redogjorde företaget för nyckelfaktorer som påverkar lönsamheten, inklusive kostnaden för elektrifiering, hävstångseffekten från framtida tillväxt på indirekta kostnader, kostnadseffektiviseringar, synergier och intäkter från företagsinnehav.

Ta del av hela kapitalmarknadsuppdateringen här.

Volvo Cars 2022
För helåret 2022 noterade Volvo Car Group ett rörelseresultat på 22,3 miljarder SEK. Intäkterna 2022 uppgick till 330,1 miljarder SEK och den globala försäljningen nådde 615 121 bilar.

Volvo Cars grundades 1927. Idag är det ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena i världen med försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är noterat på Nasdaq Stockholm, där det handlas under tickern "VOLCAR B".

"For life. Att ge människor frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt". Detta syftet återspeglas i Volvo Cars  ambition att enbart tillverka elbilar 2030 och i dess engagemang för en pågående minskning av sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.

I december 2022 hade Volvo Cars cirka 43 200 heltidsanställda. Volvo Cars huvudkontor, produktutveckling, marknadsföring och administration finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även FoU- och designcenter i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).