Volvo Cars rapporterar 42,067 sålda bilar i februari, andelen elektrifierade bilar ökade till 33%

Volvo Cars rapporterar 42,067 sålda bilar i februari, en minskning med 17.2 procent jämfört med samma månad förra året. Efterfrågan på Volvo Cars produkter är fortsatt stark.

I takt med att begränsningarna i försörjningskedjan långsamt avtar, så har produktionen förbättrats månad för månad. Företaget närmar sig nu förra årets produktionsnivåer, vilket fortsatt är lägre än ambitionsnivån. Det brukar ta ungefär två till tre månader innan produktionsvolymerna slår igenom i försäljningen.

Komponentbristen kommer fortsätta att vara en begränsande faktor för Volvo Cars och för bilindustrin i stort. Den eskalerande militära konflikten i Ukraina kan komma att ha en negativ inverkan på försörjningskedjan då militära konflikter orsakar störningar i transporter och annan ekonomisk aktivitet i kringliggande regioner. Företaget följer händelseutvecklingen noggrant.

Försäljningen av Volvo Cars laddbara Recharge modeller utgjorde 33 procent av alla volvobilar som såldes under månaden. Försäljningen av helt elektriska bilar ökade med 229.5 procent jämfört med samma månad förra året och utgjorde 7.9 procent av den totala försäljningen.

Under årets första två månader sålde Volvo Cars 89,628 bilar, en minskning med 18.8 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen av Recharge modeller ökade med 7.0 procent under årets två första månader, jämfört med samma period året innan, och utgjorde 32.3 procent av den totala försäljningen. Försäljningen av helt elektriska bilar ökade med 174.9 procent och utgjorde 7.2 procent av den totala försäljningen.

Försäljningen i Europa minskade med 18.6 procent i februari till 19,512 bilar. Recharge modellerna utgjorde mer än hälften av den totala försäljningen i Europa under månaden. Under årets första två månader sålde Volvo Cars 38,203 bilar i Europa, ner 21.8 procent jämfört med samma period förra året.

I Kina föll försäljningen med 13.8 procent till 8,691 bilar i februari. Under årets första två månader sålde Volvo Cars 23,320 bilar i Kina, en nedgång med 20.3 procent jämfört med samma period förra året.

I USA såldes 6,219 bilar i februari, en minskning med 32.1 procent jämfört med samma månad året innan. Under de första två månaderna sålde Volvo Cars 13,329 bilar i USA, ner 23.0 procent jämfört med samma period förra året.

I februari 2022 var XC60 företagets bäst säljande modell med 13,503 sålda bilar (2021: 14,463 bilar), följd av XC40 med 12,611 sålda bilar (2021: 15,818 bilar) och XC90 med 5,582 sålda bilar (2021: 6,808).

Februari

-15.9%

-9.0%

- Helt elektrisk

For mer information, vänligen kontakta:

Anna Oxenstierna

Volvo Cars 2021

För 2021 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 20.3 miljarder kr. Intäkterna under perioden uppgick till 282.0 miljarder kr, medan den globala försäljningen uppgick till 698,700 bilar.

Volvo Cars grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är listat på Nasdaq Stockholmsbörsen, där aktien handlas under tickern ”VOLCAR B”.

Volvo Cars strävar efter att ge kunderna Frihetskänsla på ett personligt, hållbart och säkert sätt. Detta speglas i företagets ambition att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030 och i dess åtagande att kontinuerligt minska sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.

I december 2021 hade Volvo Cars cirka 41 000 heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).