Volvo Cars rapporterar 47,561 sålda bilar i januari, andel elektrifierade bilar över 30 procent

Volvo Cars rapporterar 47,561 sålda bilar i januari, en minskning med 20.2 procent jämfört med samma månad förra året. Efterfrågan på Volvo Cars bilar är fortsatt stark.

Produktionen har fortsatt att gradvis förbättras, men leverenserna till kunder hölls tillbaka på grund av ett ökat antal bilar i transit. Den rådande komponentbristen fortsätter att lätta, men kommer att fortsatt att vara en begränsande faktor för Volvo Cars och bilindustrin.

Försäljningen av Volvo Cars Recharge modeller ökade med 11.5 procent i januari, jämfört med samma månad förra året, och utgjorde 31.7 procent av all bilar som Volvo Cars sålde under månaden. Försäljningen av helt elektriska bilar mer än fördubblades jämfört med samma månad året innan och utgjorde 6.6 procent av den totala försäljningen.

I Europa minskade försäljningen med 24.8 procent under månaden, till 18,691 bilar. Recharge modellerna utgjorde 53 procent av den totala försäljningen i Europa i januari.

I Kina minskade försäljningen med 23.6 procent till 14,629 bilar i januari.

I USA såldes 7,110 bilar i januari, en nedgång med 12.8 procent jämfört med samma månad förra året.

I januari 2022 var XC60 företagets bäst säljande modell med 14,516 sålda bilar (2021: 17,053 bilar), följt av XC40 med 12,286 sålda bilar (2021: 17,770 bilar) och XC90 med 7,243 sålda bilar (2021: 7,564 bilar).

2021 2022
Recharge 13,514 15,071
 - Plug-in hybrid 12,175 11,944
 - Helt elektrisk 1,339 3,127

For mer information, vänligen kontakta:

Anna Oxenstierna

Volvo Cars 2020-2021

För tolvmånadersperioden juli 2020 till juli 2021 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 22,5 miljarder kr (14,3 miljarder kr 2019). Intäkterna under perioden uppgick till 292,1 miljarder kr (274,1 miljarder kr), medan den globala försäljningen uppgick till 773 000 bilar.

Volvo Cars grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är listat på Nasdaq Stockholmsbörsen, där aktien handlas under tickern ”VOLCAR B”.

Volvo Cars strävar efter att ge kunderna Frihet på ett personligt, hållbart och säkert sätt. Detta speglas i företagets ambition att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030 och i dess åtagande att kontinuerligt minska sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.

I december 2020 hade Volvo Cars cirka 40 000 heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).