Volvo Cars rapporterar en global försäljning av 48 520 bilar i januari

Volvo Cars rapporter idag en global försäljning av 48 520 bilar i januari, en ökning med 2 procent jämfört med samma månad förra året.

Försäljningen av Recharge-modeller med helt elektriska bilar och laddhybrider ökade med 31 procent i januari jämfört med samma månad förra året och stod för 40,7 procent av alla Volvobilar som såldes globalt under månaden. Andelen helt elektriska bilar uppgick till 16,2 procent.

Försäljningen i Europa uppgick till 21 436 bilar i januari, en ökning med 14,7 procent jämfört med samma period förra året. Ökningen drevs av marknader som Stortbritannien, Italien och Belgien. Försäljningen av Recharge-modeller, vilket utöver helt elektriska bilar också innefattar laddhybrider, stod för 59,8 procent av den totala försäljningen i regionen under månaden.

Volvo Cars försäljning i USA uppgick till 7 693 bilar, en ökning med 8,2 procent jämfört med januari förra året. Andelen Recharge-modeller stod för 30,8 procent av den totala försäljningen under månaden.

I Kina minskade försäljningen med 19,5 procent till 11 783 bilar i januari till följd av det kinesiska nyåret. Andelen Recharge-bilar nådde 10,7 procent.

I januari var Volvo Cars XC60 den mest sålda modellen med 16 016 sålda bilar (2022: 14 516), följt av XC40 med en total försäljning av 14 038 bilar (2022: 12 286) och XC90 med 7 438 bilar (2022: 7 243).

Januari

Förändring

Kina

Övriga

Totalt

Volvo Cars 2021

För 2021 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 20.3 miljarder kr. Intäkterna under perioden uppgick till 282.0 miljarder kr, medan den globala försäljningen uppgick till 698,700 bilar.

Volvo Cars grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är listat på Nasdaq Stockholmsbörsen, där aktien handlas under tickern ”VOLCAR B”.

Volvo Cars strävar efter att ge kunderna frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt. Detta speglas i företagets ambition att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030 och i dess åtagande att kontinuerligt minska sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.

I december 2021 hade Volvo Cars cirka 41 000 heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).