Volvo Cars rapporterar rekordvinst från kärnverksamheten på 8,2 miljarder kronor för andra kvartalet 2024

• Rörelseresultatet för Q2 (exklusive JVs och intresseföretag) uppgick till 8,2 miljarder SEK, en ökning med 28 procent mot Q2 2023
  • Rörelseresultatet för Q2 uppgick till 8,0 miljarder SEK, en ökning med 60 procent mot Q2 2023
  • EBIT-marginalen för Q2 (exklusive JVs och intresseföretag) uppgick till 8,1 procent (6,3 procent för Q2 2023)
  • EBIT-marginalen för Q2 uppgick till 7,9 procent (4,9 procent för Q2 2023)
  • Omsättningen för Q2 uppgick till 101,5 miljarder SEK (102,2 miljarder SEK för Q2 2023)
  • Vinst per aktie före utspädning för Q2 uppgick till 1,79 SEK (1,12 SEK Q2 2023)
  • Försäljningsandelen av elektrifierade bilar under Q2 var 48 procent (39 procent Q2 2023)
  • Försäljningsandelen av helt elektriska bilar under Q2 var 26 procent (16 procent Q2 2023)

Volvo Cars rapporterar idag ett rörelseresultat exklusive JVs och intresseföretag på 8,2 miljarder SEK för andra kvartalet 2024, vilket är det högsta någonsin under ett enskilt kvartal och en ökning med 28 procent jämfört med andra kvartalet 2023.

Motsvarande EBIT-marginal landade på rekordhöga 8,1 procent jämfört med 6,3 procent för samma kvartal 2023. Denna förbättring av Volvo Cars underliggande lönsamhet är ett resultat av företagets fokus på prisdisciplin, intern kostnadskontroll och fortsatt försäljningstillväxt.

Under kvartalet ökade den globala försäljningen med 15 procent jämfört med samma period föregående år till 205 400 bilar. Detta drevs av bolagets elektrifierade bilar - både laddhybrider och helt elektriska bilar – för vilka försäljningen ökade med 43 procent under andra kvartalet jämfört med samma period förra året.

Under kvartalet bestod 48 procent av bolagets globala volym av plug-in hybrider och helt eldrivna bilar, medan andelen helt eldrivna bilar steg till 26 procent. Den starka efterfrågan på Volvo Cars elektrifierade bilar visades av den lilla SUV:en EX30, som var bland de tre mest sålda helt elektriska bilar i Europa, medan XC60 laddhybrid fortsätter att vara den mest sålda laddhybriden i Europa under de senaste månaderna.

EX30 har visat sig vara populär bland kunder både i Europa och på andra marknader. Detta har avspeglats i bolagets bruttomarginal, som ökat till 22,8 procent från 19,0 procent föregående år. Bruttomarginalen på Volvo Cars helt elektriska bilar har nått den högsta nivån någonsin på 20, vilket visar att bolagets övergång till elektrifiering är fortsatt lönsam.

Volvo Cars omsättning för kvartalet uppgick till 101,5 miljarder SEK jämfört med 102,2 miljarder SEK för samma period föregående år. Den marginella minskningen berodde på minskade intäkter från kontraktstillverkning samt normalisering av försäljning till företag inom biluthyrning. Volvo Cars intäkter från kärnverksamheten under kvartalet, exklusive inkomst från kontraktstillverkning, förblev stabila.

Vi levererade ett starkt resultat för andra kvartalet 2024 med underliggande rekordhög lönsamhet. Det bevisar vår förmåga att skapa värde trots en komplex geopolitisk och ekonomisk omgivning.”, säger Jim Rowan, VD på Volvo Cars. ”Vårt operativa momentum i kärnverksamheten är fortsatt stabilt tack vare styrkan i vår balanserade strategi, vår produktportfölj och vår förmåga att agera med beslutsamhet även i motvind.

Vårt varumärke och våra värderingar när det gäller säkerhet och hållbarhet, såväl som vår unika tekniska strategi, fortsätter att tilltala våra kunder.” tillägger Jim Rowan. Under året har vi ökat vår marknadsandel i Europa till den högsta nivån någonsin och vi har även ökat vår andel i USA, samtidigt som vi behållit vår position i Kina. Jag är nöjd med att vi har gjort detta med prisdisciplin.”

En balanserad portfölj

2024 utgör en milstolpe för Volvo Cars. Bolaget har börjat leverera EM90 MPV och ökat upp volymerna av EX30. Under tredje kvartalet 2024 kan dessutom de första kunderna sätta sig bakom ratten på flaggskeppsmodellen, den helt elektriska SUV:en, EX90. Produktionen av den inleddes under kvartalet vid Volvo Cars fabrik i South Carolina i USA.

EX30, EM90 och EX90 är tydliga exempel på Volvo Cars riktning i bolagets resa mot att endast sälja helt elektriska bilar. Dessa helt elektriska bilar, tillsammans med bolagets laddhybrider och mildhybrider, ger Volvo Cars en balanserad portfölj som utgör en stark brygga till en helelektrisk framtid.

Övergången kommer inte att vara linjär. Många konsumenter kan inte gå över till full eldrift ännu, främst i områden med bristfällig utveckling av infrastruktur eller där tidiga tillbakadraganden av statliga incitament hämmar förändringen. Dessa faktorer gör att Volvo Cars balanserade utbud av ladd- och mildhybrider fungerar som en viktig brygga.

Volvo Cars fortsätter att investera i hela sitt produktsortiment, både i nya modeller och pågående förbättringar av befintliga. Under bolagets kapitalmarknadsdag i september kommer Volvo Cars att presentera mer information om sin teknologiska färdplan samt om kommande modeller och uppdateringar.

Framåtblickande

Liksom alla globala företag verkar Volvo Cars i en komplex geopolitisk miljö som påverkar handeln och sätter leverantörskedjans motståndskraft på prov. På kort sikt kommer potentiella handelstullar från EU-kommissionen som rör elbilar från Kina att påverka EX30.

Men, som Volvo Cars tidigare meddelat, kommer bolaget att börja tillverka EX30 vid sin fabrik i Gent, Belgien, nästa år, som en del av sin strategi att bygga där de säljer. Bolagets ambition är att starta produktionen av EX30 i Gent under första halvan av 2025 med en upprampning av volymen under andra delen av året.

När EU-utredningen avslutas senare i år, efter medlemsländernas omröstningar och eventuellt utfärdande av de definitiva tullarna, kommer Volvo Cars ha en slutlig och tydlig översikt över hur tullarna kommer att påverka bolaget.

Volvo Cars har fortsatt att fokusera på ansvarsfull och värdefokuserad tillväxt. Med stöd av bolagets nylanserade bilar förväntas andelen helt elektriska bilar öka betydligt jämfört med 2023. Volvo Cars räknar dock med att de makroekonomiska och geopolitiska osäkerheterna finns kvar. Volvo Cars förväntar sig att försäljningsvolymen för 2024 ökar med 12–15 procent, förutsatt att inga större störningar uppstår.

Makroekonomisk och geopolitisk motvind är verkligheter i dagens affärsvärld och trots de många utmaningar Volvo Cars står inför, har bolaget goda förutsättningar för fortsatt tillväxt. Den operationella grunden för Volvo Cars verksamhet är stark och bolaget förväntar sig, som tidigare kommunicerats, ett neutralt fritt kassaflöde för helåren 2024 och 2025.

Från och med 2026 förväntar sig Volvo Cars att leverera starka kassaflöden när investeringstakten minskar och bolaget börjar skörda de långsiktiga fördelarna av sin strategi, med högre intäkter och lönsamhet.

Informationen är sådan som Volvo Car AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-18 07:00 CET.

”For life. Att ge människor frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt.” Detta mål återspeglas i Volvo Cars ambition att enbart tillverka elbilar 2030 och i dess engagemang för en pågående minskning av sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att nå nettonollutsläpp av växthusgaser år 2040