Starkare motor breddar användningsområdet för Volvo FE

Report this content

Nu lanseras Volvo FE med 350 hk/1 400 Nm och en ny framaxel för axeltryck på upp till nio ton. Det gör en av Volvo Lastvagnars mångsidigaste lastbilsmodeller till ett starkt alternativ även för mer krävande uppdrag inom distribution, avfallshantering och lätt anläggning. Volvo FE 350 är avsedd för tågvikter (GCW) upp till 44 ton.

- Volvo FE är en flexibel och smidig lastbil som gör sitt jobb lika effektivt i regionaltrafik som i tät stadstrafik. Nu breddar vi användningsområdet ytterligare genom att erbjuda ett alternativ med högre prestanda och ökad nyttolast, vilket efterfrågas av många kunder, säger Anders Edenholm, ansvarig för distributionssegmentet på Volvo Lastvagnar.

Volvo FE, som nu blir 30 hk starkare, är avsedd för tågvikter (GCW) upp till 44 ton och lämpar sig både som lastbil utan släp och i kombinationer med släp. Tippbilar, kranbilar och sopbilar är några exempel på treaxliga applikationer där de ökade kraftresurserna skapar förutsättningar för högre produktivitet. Motorn, D8K 350 Euro 6, finns till samtliga hyttalternativ, även för hytter med lågt insteg, och kan kombineras med Volvo I-Shift eller helautomatisk växellåda.

Volvo FE 350 kommer att erbjudas på samtliga marknader som tillämpar Euro 6. Säljstarten sker i slutet av juni och tillverkningen påbörjas i september.

Samtidigt som dieseldrivna Volvo FE 350 introduceras utökar Volvo Lastvagnar också möjligheterna för de kunder som föredrar drift med komprimerad natur- eller biogas. Volvo FE 320 CNG finns nu med valfri hyttvariant - daghytt, komforthytt, sovhytt eller hytt med lågt insteg.

Fakta Volvo FE 350

• Motor: Volvos 8-liters dieselmotor, D8K Euro 6, med 350 hk/1 400 Nm.
  • Växellåda: Volvos automatiserade växellåda I-Shift, eller helautomatisk växellåda.
  • Kraftuttag: Upp till 600 Nm.
  • Hyttalternativ: Daghytt, komforthytt, sovhytt, hytt med lågt insteg.
  • Tågvikt (GCW): Upp till 44 ton.
  • Hjulkonfigurationer: 4x2, 6x2, 6x4. Finns även som 4x2-dragbil.
  • Framaxlar: För 7,1-9 tons axeltryck.
  • Bakaxlar: För 13-23 tons axeltryck.

20 juni 2017