Volvo FH och FH16 i nytt Volvo Ocean Race utförande

Report this content

Nu kommer Volvo FH och Volvo FH16 i ett nytt, exklusivt utförande inspirerat av Volvo Ocean Race, som startar i höst. Volvo Ocean Race Limited Edition säljs i begränsad upplaga och kombinerar en mycket hög utrustnings- och komfortnivå med en unik design. De kunder som vill öka säkerhet och prestanda ytterligare har flera tillvalspaket att välja mellan.

- Äventyr, tävlingsinstinkt och framåtanda. Vår nya Volvo Ocean Race Limited Edition präglas av alla de värden som karaktäriserar själva racet. Vi har skapat en lastbil med ett eget uttryck, för förare som är stolta över sitt yrke och sitt fordon och som vill ha det bästa av det bästa, säger Helene Fredäng som är Volvo Lastvagnars expert på ytmaterial.

Som utgångspunkt för designarbetet har Volvos formgivare använt själva rutten, vilket bland annat uttrycks i kartbilder och mönster. Städerna för start (Alicante) och målgång (Haag) har gett inspiration till färgsättningen både interiört och exteriört.

Kraftfull exteriör. Utvändigt framhävs lastbilens koppling till Volvo Ocean Race genom en expressivt utformad dekor, där ett rött zickzack-mönster kontrasterar mot dominerande inslag i krom och svart. Volvo Ocean Race-namnet framhävs tydligt i både hyttens Globetrotterskylt och i emblem på hyttsidorna. Som komplement till övriga hyttkulörer i Volvos palett finns två exklusiva metallicfärger - varmt sandfärgade Shimmering Gold och svalt blå Cool Breeze Metallic.

Varm interiör. Det sammanhållna färg- och formspråket går igen även i den ombonade förarmiljön, som kombinerar premiumkomfort med högkvalitativa material och en utpräglad känsla för detaljer. Insteg, handtag, dörrpaneler, mattor, ratt, förvaringsfack och textilier har alla utformats på ett sätt som för tanken till hav och segling. Till exempel är den ventilerade förarstolen klädd med sandfärgat naturläder med blåa accenter och en diskret röd zickzacksöm. Stolens ryggparti har en kartbild som visar start och mål för årets Volvo Ocean Race. Samma kartmönster finns även på de tätvävda gardinerna, som har gardinomtag med zickzacksöm.

Till nya Volvo Ocean Race Limited Edition finns också två tillvalspaket.  Performancepaketet ger Volvo FH-kunder möjlighet att välja en starkare 13-litersmotor, med 500 eller 540 hk, Volvo I-Shift med Dual Clutch samt retarder. I Säkerhetspaketet, som finns till både Volvo FH och Volvo FH16, ingår bland annat inbrottslarm, låsbart säkerhetsfack, Lane Change Support, Driver Alert Support och Adaptive Cruise Control.

-Volvo Ocean Race Limited Edition är ett premiumerbjudande rakt igenom, inte minst säkerhetsmässigt. Genom vårt fullmatade säkerhetspaket gör vi det attraktivt och enkelt att maximera trygghet och trafiksäkerhet för både förare, last och andra trafikanter, säger Carl Johan Almqvist, Volvo Lastvagnars chef för kvalitet och säkerhet.

Volvo Ocean Race Limited Edition 2017-2018 kommer att tillverkas i begränsad upplaga och under begränsad tid. Säljstart är det i mitten av mars 2017.

Volvo Ocean Race Limited Edition finns till:

• Volvo FH med Globetrotterhytt alternativt Globetrotter XL och erbjuds med många olika motoreffekter.
  • Volvo FH16 med Globetrotterhytt alternativt Globetrotter XL med ett brett utbud av motoreffekter.

Tillval

• Säkerhetspaketet: Lane Change Support, Driver Alert Support, Adaptive Cruise Control med automatisk inbromsning, airbag på förarsidan, larm, säkerhetsfack, laminerade sidorutor, fjärrstyrd huvudströmbrytare, röda säkerhetsbälten.
  • Performancepaketet (endast Volvo FH): Volvos D13-motor med 500 eller 540 hk, Volvo I-Shift med Dual Clutch samt retarder.

Mer om information om seglingstävlingen Volvo Ocean Race 2017-2018 finns på volvooceanrace.com