Volvo formar framtiden på Elmia Wood

Report this content

Volvo Construction Equipment, Volvo Penta och Volvo Lastvagnar visar tillsammans upp sitt allsidiga erbjudande för skogsbrukskunder på den internationella skogsmässan Elmia Wood i Sverige.

Med tillgång till en mångfald av kraftfulla produkter kan kunderna dra nytta av lösningar för framtiden som lever upp till alla de krav som skogsbruket ställer. Besökare på skogsmässan Elmia Wood, som pågår 7-10 juni, kommer att få se det breda utbudet av utrustning och tjänster, från motorer till transport, från Volvo Penta, Volvo Construction Equipment (Volvo CE) och Volvo Lastvagnar.

Elmia Wood är världens största skogsmässa och hålls i Sverige vart fjärde år för att lyfta fram de hetaste trenderna och de senaste innovationerna. Volvokoncernens affärsområden kommer att dela en gemensam monter på 1 200m2 - den största inom last- och transportsektionen - dit besökare från alla sektorer inom skogsindustrin som vill veta mer om Volvos omfattande erbjudande är välkomna.

Volvo Construction Equipment: På väg framåt

Volvo Construction Equipment har en rad produkter för gräv- och schaktarbeten, anläggning av skogsvägar samt arbeten med virkesupplag. Företaget erbjuder utrustning och funktioner som är skräddarsydda för skogsindustrin, t.ex. L180H High-Lift, en hjullastare med utmärkt räckvidd för optimal produktivitet och det patenterade TP-länksystemet som gör att lastarmarna kan hållas parallella under hela lyftmomentet, vilket garanterar en exceptionell laststabilitet.
Volvo CE kommer också att visa upp de stora hjullastarna L120H och L150H, bandgrävaren ECR235EL och kompaktgrävaren ECR88D.

"Vi är marknadsledande inom flera segment av skogsindustrin tack vare våra intelligenta och dedikerade produktlösningar såsom TP-länksystemet och den långa räckvidden hos våra hjullastare", säger David Alström, ansvarig för Volvo CE:s försäljningsnav för Nordeuropa.

"För Volvo CE är 'Internet of Things' redan här och i takt med den ökande digitala anslutningen hos maskiner ser vi möjligheten att erbjuda tjänster inom bränsleeffektivitet för att sänka den totala ägandekostnaden för våra kunder. Volvokoncernen har under åren gjort många innovationer för att öka effektiviteten och säkerheten för kunder inom skogsindustrin, och detta kommer att fortsätta under många årtionden framöver."

Volvo Penta: Ger kraft framåt

Volvo Penta tillverkar en rad olika motorer som driver maskiner för skördning, skotning, flisning, rivning, markröjning och markfräsning. Bränsleeffektivitet, utmärkt prestanda och lastacceptans samt enkel installation är fördelar som skogsbrukskunder kan dra nytta av med alla Volvo Pentas motorer. Volvo Penta kommer att visa upp motorer som är optimerade för dagens och morgondagens behov, inklusive en Steg IV D16-modell, som har hög effekttäthet och är idealisk för många typer av träbearbetning. Företaget kommer också att visa upp en ny motor i sitt EU Steg V-sortiment, som erbjuder alla fördelarna med det ledande Steg V-konceptet.

"Vi arbetar med ett ökande antal skogskunder", säger Johan Carlsson, chefstekniker på Volvo Penta. "Feedback från både OEM-användare och maskinförare hjälper oss att utveckla produkter som passar deras behov. I en så mångsidig industri som skogsindustrin måste våra motorer ha tillräckliga prestanda både för att driva själva maskinen och dess särskilda funktioner inom skogsbruket.

"Vårt nya Steg V-koncept kommer att ge kunderna en produkt som uppfyller kraven i nästa
EU-utsläppssteg och är lätt att installera och underhålla, samtidigt som den erbjuder en optimerad lösning för att leva upp till framtida krav."

Volvo Lastvagnar: Effektiva transporter

Volvo Lastvagnar tillverkar flera olika lastbilmodeller som möjliggör effektiva timmertransporter med optimerade drivlinor och funktioner. Bland funktionerna finns Volvo Dynamic Steering, som minskar belastningen på förarens nacke och axlar, samt ökar stabiliteten och kontrollen. Den nya I-Shift-växellådan med krypväxlar, gör det mycket lättare att starta från stillastående med tunga laster och möjliggör lägre varvtal vid hög fart för att spara bränsle. Tandemaxellyften förbättrar även den bränsleekonomin och gör lastbilen enklare att manövrera vid körning utan last. Stretch brake-funktionen motverkar fällknivseffekten vid körning i nedförsbacke och halt väglag, genom att ge bromspulser till släpet.

"Volvo Lastvagnar visar upp innovationer på Elmia Wood som kommer att spela en viktig roll för framtida timmertransporter, inte minst i Sverige, där den högre maximala bruttovikten höjs till 74 ton", säger Johan Selvén, försäljningschef för Volvo Lastvagnar i Sverige.

Företagets tekniska innovationer är utformade för att ge bästa möjliga prestanda för att hjälpa kunderna med deras skogsbruksbehov och göra det möjligt för dem att driva en lönsam verksamhet. Att hitta hållbara och miljövänliga lösningar är också en viktig fråga för Volvo Lastvagnar, liksom att förbättra bränsleekonomin och sänka utsläppen.

Företaget kommer att visa upp timmerbilen FH16 (Volvo Ocean Race Edition) och en flisbil i FH-serien.

Volvo Penta, Volvo Construction Equipment och Volvo Lastvagnar delar monter 1065 på Elmia Wood i Jönköping 7-10 juni.

Bildtexter
1. Volvo Construction Equipments stora hjullastare L180H med hög lyft
2. Volvo Pentas D16-motor
3. Volvo Lastvagnars visar bland annat en FH16 i Volvo Ocean Race utförande. Foto: Emil Gustafson, Extendo AB.

Juni 2017

För mer information kontakta:

Anne Bast
Presskontakt för region EMEA