Volvo får order på 300 eldrivna lastbilar från DSV

Volvo Lastvagnar och det globala logistikföretaget DSV har tecknat ett samarbetsavtal om 300 eldrivna tunga lastbilar. Affären är en av de största kommersiella beställningarna hittills på Volvos ellastbilar. I och med ordern kommer DSV att ha en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa.

DSV köper 300 eldrivna lastbilar från Volvo. Till vänster Søren Schmidt, vd DSV Road, till höger Roger Alm, vd Volvo Lastvagnar.

DSV, en global ledare inom transport och logistik, rör sig snabbt mot en mer hållbar framtid på vägarna. Varje dag transporterar mer än 20 000 lastbilar varor för företagets kunder runt om i världen och ett växande antal transporter kommer vara elektriska eller köras på förnybara bränslen under de kommande åren.

Tillsammans med Volvo Lastvagnar har DSV och dess underleverantörer kommit överens om att rulla ut 300 ellastbilar med nollutsläpp i DSV:s verksamheter i Europa, som en del av företagets plan att införa 2000 eldrivna lastbilar i sin flotta till 2030. I och med ordern kommer DSV att ha en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa.

I avtalet ingår också 500 Volvolastbilar med mycket bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar är planerade att levereras mellan 2024 och 2026.

– Jag är mycket stolt över att fördjupa det partnerskap vi har med DSV. Samarbete och ett starkt engagemang för att verkligen göra skillnad är avgörande för att göra hållbara transporter och stora CO2-minskningar till verklighet. Den här ordern är ett bevis på deras förtroende för vårt företag och visar att transporter med nollutsläpp är en hållbar lösning här och nu, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

– Samarbete mellan olika sektorer är nyckeln till att bekämpa klimatförändringarna, och vi är glada över att utöka vårt partnerskap med Volvo i vår gemensamma insats för att minska utsläppen inom transportindustrin. Som global ledare inom logistik måste vi försöka ligga i framkant av den gröna omställningen och det här avtalet är ett fantastiskt exempel på hur ny teknik kan tas till marknaden i stor skala för att göra den mer tillgänglig för våra kunder. Affären med Volvo är ett viktigt steg mot att möjliggöra en mer hållbar framtid inom lastbilstransporter, säger Søren Schmidt, vd DSV Road.

Bland de nya lastbilarna som levereras till DSV finns nya Volvo FH Aero Electric, som har förbättrad aerodynamik och gör den ännu mer energieffektiv.

DSV är Volvokoncernens största transportör av gods och företaget har redan eldrivna lastbilar från Volvo i sin flotta. Dessa lastbilar används i Sverige och Danmark där DSV har etablerat laddinfrastruktur med hjälp av el från solpaneler vid sina distributionscentraler i båda länderna.

Både DSV och Volvokoncernen har åtagit sig att uppfylla Science-based targets-initiativet, vilket driver ambitiösa klimatåtgärder i den privata sektorn, i linje med målen i Parisavtalet.

3 800 ellastbilar i 46 länder
Sedan 2019 har Volvo Lastvagnar levererat mer än 3 800 eldrivna lastbilar till kunder i 46 länder runt om i världen. Volvo erbjuder för närvarande branschens bredaste produktsortiment med åtta helt eldrivna modeller som uppfyller behoven inom ett brett spektrum av applikationer – från stadsdistribution och avfallshantering till regionala transporter och anläggning. Hittills har Volvos eldrivna lastbilar kört mer än 90 miljoner kilometer eller 2 200 varv runt jorden i drift.

Helena Lind
Pressansvarig, Volvo Lastvagnar HQ

Helena.lind@volvo.com
0765 536257

Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 200 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 12 olika länder och under 2023 levererades cirka 145 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.

Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom helhetslösningar för finansiering och service.