Volvo Lastvagnar lanserar ellastbil med längre räckvidd

Volvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric, anpassad för den nordamerikanska marknaden. Med längre räckvidd och snabbare laddning fortsätter Volvo att stärka sin redan ledande ställning i övergången till eldrift.

Volvo VNR Electric är en av Volvo Lastvagnars sex helelektriska tunga lastbilsmodeller och är speciellt designad för den nordamerikanska marknaden. Försäljningsstart var i december 2020.

Den första generationen Volvo VNR Electric hade en räckvidd på upp till 240 km. Nu lanseras en förbättrad version av ellastbilen i klass 8* med en räckvidd på upp till 440 km och en ökad energilagring på upp till 565 kWh. Den förbättrade prestandan beror bland annat på smartare batteridesign och ett nytt batteripack med sex batterier.

Nya Volvo VNR Electric har en betydligt kortare laddningstid. Med en laddningskapacitet på 250 kW laddas en lastbil med sex batterier till 80% på 90 minuter, en lastbil med fyra batterier når samma laddningsnivå på endast 60 minuter.

50 % ellastbilar 2030
Globalt har Volvo Lastvagnar som mål att hälften av alla sålda lastbilar ska vara elektriska senast 2030.

– Vi har bestämt oss för att leda omvandlingen av transportbranschen. Intresset bland kunderna är stort och det börjar redan idag bli en konkurrensfördel för transportörer att kunna erbjuda eldrivna, hållbara transporter, säger Roger Alm, VD Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnar började, som en av de första lastbilstillverkarna i världen, serieproducera ellastbilar 2019. Produktprogrammet omfattar nu sex lastbilsmodeller – Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE, Volvo FL och Volvo VNR.

Bildtext: Nya Volvo VNR Electric har en räckvidd på upp till 440 km och laddas snabbare än sin föregångare.

För mer information, var vänlig kontakta:

Jan Strandhede, Pressansvarig Volvo Trucks
Telefon: 076 553 37 15
E-mail: jan.strandhede@volvo.com

Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 300 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 13 olika länder och under 2020 levererades cirka 94 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom kompletta lösningar inom finansiering och service.

Taggar: