Volvo Lastvagnar lanserar en ny FM-modell

Volvo FM står näst på tur i den snabba förnyelsen av Volvo Lastvagnars produktprogram. Den banbrytande nyheten Volvo Dynamic Steering är en av de mest spännande funktionerna. Lastbilen lanseras i Europa den 19 mars.

– Nya Volvo FM ger förarna köregenskaper på en helt ny nivå och har en nyskapande hyttmiljö. Transportföretagen får en effektiv lastbil med större flexibilitet, säger Volvo Lastvagnars chef Claes Nilsson.

Volvo FM är utrustad med Volvo Dynamic Steering, som kombinerar ett konventionellt hydrauliskt servostyrsystem med en elektroniskt styrd elmotor som sitter på styrväxeln. Systemet gör att föraren obesvärat kan styra lastbilen i låga hastigheter, samtidigt som riktningsstabiliteten ute på vägarna är enastående.

4 mars 2013

För ytterligare information, kontakta:

Marie Vassiliadis, medialrelationer Volvo Lastvagnar, tel +46 31 3224127, e-mail marie.vassiliadis@volvo.com

För videomaterial av Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.

Bilder är tillgängliga i Volvo Lastvagnars bildbank http://images.volvotrucks.com

Volvo Lastvagnar tillhandahåller kompletta transportlösningar för professionella kunder med höga krav och erbjuder ett komplett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar. Kunderna stöttas av ett globalt nätverk med över 2 300 återförsäljare och serviceställen i mer än 140 länder. Produktionen av Volvolastbilar bygger på global närvaro med produktionsanläggningar i 16 länder. Under år 2012 levererades över 105 000 Volvolastbilar världen över. Volvo Lastvagnar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggnings­maskiner och drivsystem för marina och industriella applikationer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvos arbete baseras på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön