• Vonovia/

Vonovia får konkurrensgodkännande för att bli Sveriges största fastighetsbolag för bostäder

Report this content

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION (I HELHET ELLER DELVIS) TILL, IN I ELLER FRÅN NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DET SKULLE STRIDA MOT LAGAR I SÅDAN JURISDIKTION. DETTA PRESSMEDDELANDE UTGÖR INGET ERBJUDANDE ATT KÖPA ELLER SÄLJA AKTIER, DET UTGÖR INTE HELLER EN UPPMANING ATT ERBJUDA ATT KÖPA ELLER SÄLJA AKTIER.

• Vonovia kan nu slutföra förvärvet av 69,3% av rösterna (61,2% av aktiekapitalet) i Hembla
  • Nästa steg: Budpliktsbud till samtliga Hemblas aktieägare förväntas offentliggöras i november

Bochum/Stockholm, 5 november 2019 Vonovia SE har idag erhållit konkurrensgodkännande från Konkurrensverket i Sverige avseende förvärvet av 69,3% av rösterna (61,2% av aktiekapitalet) i det svenska fastighetsbolaget Hembla AB (publ). Förvärvet kommer att slutföras inom kort.

Detta banar väg för Vonovia att bli Sveriges största fastighetsbolag för bostäder. Efter fullföljande av förvärvet kommer Vonovia att bli skyldigt att offentliggöra ett budpliktsbud avseende resterande aktier i Hembla. Förvärvet förväntas fullföljas och budpliktsbudet avseende aktierna i Hembla förväntas lämnas i november.

Detta är Vonovias andra steg in på den svenska marknaden efter förvärvet av Victoria Park 2018. Genom Victoria Parks och Hemblas kompletterande fastighetsbestånd blir Vonovia Sveriges största hyresvärd med ungefär 38 000 bostadslägenheter och en mycket attraktiv exponering mot Sveriges tre största städer; Stockholm, Göteborg och Malmö. Som långsiktig investerare och fastighetsägare är Vonovia engagerad på den svenska marknaden, och bolaget kommer att fokusera på expansion och ytterligare investeringar i Hemblas fastigheter. Att realisera värde genom framtida försäljning av byggnader är inte en del av Vonovias strategi.

Investeringen i Hembla passar väl in i Vonovias långsiktiga strategi som sätter hyresgästen i centrum för all affärsverksamhet. Som ett modernt serviceföretag fokuserar Vonovia på kundorienterad service och nöjda hyresgäster. Bolaget har utvecklat skalbara plattformstjänster för sina kunder och etablerat en hantverksmässig organisation som förbättrar kvaliteten på lägenheterna. Att erbjuda attraktiva och moderna hem är en förutsättning för bolagets framgångsrika utveckling. Vonovia investerar därför långsiktigt i underhåll, energieffektiv modernisering och seniorvänliga anpassningar av sina fastigheter.

Om Vonovia

Vonovia SE är Europas ledande fastighetsbolag för bostäder med fokus på hyresrätter. Vonovia äger för närvarande cirka 395 600 lägenheter i attraktiva städer och regioner i Tyskland, Österrike och Sverige. Bolaget förvaltar därtill cirka 78 350 lägenheter. Bolagets fastighetsportfölj är värderad till cirka 47,8 miljarder euro. Som ett modernt servicebolag fokuserar Vonovia på kundorienterad service och nöjda hyresgäster. Att erbjuda attraktiva och moderna hem är en förutsättning för bolagets framgångsrika utveckling. Följaktligen gör Vonovia långsiktiga investeringar i underhåll, modernisering och seniorvänliga anpassningar av sina fastigheter. Bolaget skapar även fler nya lägenheter genom förtätning av befintlig bebyggelse och utbyggnad av existerande byggnader.

Bolaget, som är baserat i tyska Bochum, har varit börsnoterat sedan 2013 och ingår i DAX 30 sedan september 2015. Vonovia SE ingår också i de internationella indexen STOXX Europe 600, MSCI Germany, GPR 250 och EPRA/NAREIT Europe. Vonovia har drygt 10 000 anställda.

För ytterligare information:

Klaus Markus
Head of Corporate Communications
+49 234 / 314 – 1149

klaus.markus@vonovia.de

Rene Hoffmann
Head of Investor Relations
+49 234 / 314 – 1629
rene.hoffmann@vonovia.de

Viktig information

Detta pressmeddelande utgör inget erbjudande att köpa eller sälja aktier, det utgör inte heller en uppmaning att erbjuda att köpa eller sälja aktier.

Det potentiella erbjudandet som hänvisas till i detta pressmeddelande kommer inte riktas till personer vars deltagande i sådant erbjudande kräver att någon ytterligare erbjudandehandling upprättas eller att registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svensk lag.

Detta pressmeddelande kommer inte att offentliggöras i eller distribueras till eller in i, och får inte postas eller på annat sätt distribueras eller sändas inom eller in i, något land eller någon jurisdiktion där distributionen eller erbjudandet skulle förutsätta att några sådana ytterligare åtgärder företas eller där det skulle strida mot lagar eller regler i det landet eller den jurisdiktionen. Mottagare av detta pressmeddelande (vilket inkluderar, men inte är begränsat till, företrädare eller förvaltare) som lyder under sådan jurisdiktions lagar måste informera sig om, och följa, alla tillämpliga restriktioner och krav. Underlåtenhet att göra detta kan utgöra en överträdelse av lagar om värdepapper i sådan jurisdiktion. Vonovia SE frånsäger sig, i den utsträckning det är tillåtet i enlighet med tillämplig lagstiftning, varje förpliktelse eller ansvar för överträdelser av sådana restriktioner. Varje försök till accept av det potentiella erbjudandet till följd av att sådana restriktioner direkt eller indirekt har överträtts kan komma att lämnas utan avseende.

Det potentiella erbjudandet kommer inte att lämnas, vare sig direkt eller indirekt, inom eller in i Australien, Hongkong, Japan, Kanada eller någon annan jurisdiktion där ett sådant erbjudande skulle vara förbjudet enligt tillämpliga lagar eller regler (de Begränsade Jurisdiktionerna), genom post eller något annat kommunikationsmedel eller hjälpmedel, vare sig av mellanstatlig karaktär eller för utländsk handel, eller genom nationella börser, i någon av de Begränsade Jurisdiktionerna. Detta inbegriper men är inte begränsat till telefax, elektronisk post, telex, telefon, internet och andra former av elektronisk överföring. Det potentiella erbjudandet kan inte accepteras och aktier kan inte överlåtas i det potentiella erbjudandet på sådant sätt eller med något sådant kommunikationsmedel eller hjälpmedel från eller inifrån någon av de Begränsade Jurisdiktionerna eller av personer som befinner sig eller är bosatta i någon av de Begränsade Jurisdiktionerna. Följaktligen ska inte, och får inte, detta pressmeddelande och annan dokumentation avseende det potentiella erbjudandet postas, på något annat sätt överföras, distribueras, vidarebefordras eller sändas inom eller in i någon av de Begränsade Jurisdiktionerna eller till personer som är från, befinner sig i, är bosatt i eller har en registrerad adress i någon av de Begränsade Jurisdiktionerna. Banker, fondkommissionärer, mäklare och andra institutioner som innehar förvaltarregistrerade aktier för personer i någon av de Begränsade Jurisdiktionerna får inte vidarebefordra detta pressmeddelande eller andra dokument som mottagits i anledning av det potentiella erbjudandet till sådana personer.

I samband med det potentiella erbjudandet kommer en erbjudandehandling att lämnas in till och publiceras av svenska Finansinspektionen. Aktieägare i Hembla AB bör i sådant fall läsa erbjudandehandlingen noggrant när den blir tillgänglig, eftersom den kommer att innehålla viktig information om transaktionen.

I den utsträckning detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden representerar sådana uttalanden inte fakta och kännetecknas av ord som ”ska”, ”förväntas”, ”tror”, ”uppskattar”, ”avser”, ”ämnar”, ”antar” och liknande uttryck. Sådana uttalanden uttrycker Vonovia SE:s avsikter, åsikter eller nuvarande förväntningar eller antaganden, exempelvis avseende möjliga konsekvenser av transaktionen eller det potentiella erbjudandet för Hembla AB för de aktieägare i Hembla AB som väljer att inte acceptera det potentiella erbjudandet eller för Hembla AB:s framtida finansiella resultat. Sådana framåtriktade uttalanden är baserade på nuvarande planer, uppskattningar och prognoser som Vonovia SE har gjort efter bästa förmåga men som Vonovia SE inte påstår kommer vara korrekta i framtiden. Framåtriktade uttalanden är förenade med risker och osäkerheter som är svåra att förutse och generellt inte kan påverkas av Vonovia. Det bör hållas i åtanke att faktiska händelser eller utfall kan skilja sig väsentligt från vad som omfattas av, eller ges uttryck för, i sådana framåtriktade uttalanden.