Varning vid användning av Thermomix®

Report this content

Använd korginsatsen istället för TM6-måttkoppen som sitter i locket vid tillagning fr.o.m. 95 °C/200 °F/Thermomix® - recepten har uppdaterats

Wuppertal, 23 augusti 2022 – Produkternas kvalitet och kundernas tillfredsställelse har alltid varit högsta prioritet för Vorwerk. Vorwerk Thermomix® har varit mycket populär i många år och är en viktig drivkraft inom området matberedare och köksmaskiner med mer än 8 miljoner sålda enheter över hela världen (Thermomix® TM5/TM6).

Vorwerk har som direktförsäljningsorganisation en nära relation med Thermomix®-rådgivare och sina kunder. Tack vare detta kan det familjeägda företaget från Wuppertal i Tyskland tidigt identifiera sällsynta problem vid användningen av Thermomix®. Vi har sett några få fall på marknaden där problem har inträffat vid användningen av Thermomix®. I sällsynta fall delvis även i samband med överfyllning av mixerskålen kan problem inträffa med vissa recept.

På Thermomix® TM6 är den standardmässiga fasta måttkoppen utformad så att tillräckligt med ånga kan komma ut vid kanterna vid tillagning eller sjudning. Under tillagningen eller i samband med vissa recept kan ingredienserna flyta upp och komprimeras så att ångan inte kan ledas ut. Som en följd av detta kan i extremt sällsynta fall trycket höjas i mixerskålen vid tillagning eller sjudning, vilket kan leda till att livsmedel plötsligt och okontrollerat kastas ut, vilket i enstaka fall kan leda till brännskador. Sannolikheten för att detta ska inträffa ökar om den rekommenderade fyllningsnivån överskrids. Detta gäller även i de fall där måttkoppen från TM6 som sitter tätt i locket används på äldre modeller.

Vorwerk har en tradition att följa höga säkerhetsstandarder för alla Thermomix®-kunder. Vår strikta policy är att reagera förebyggande för att undvika eventuella negativa effekter för våra kunder. Vorwerk har därför beslutat att utfärda en offentlig varning för detta potentiella problem som en försiktighetsåtgärd. Som direktförsäljningsorganisation känner vi till våra Thermomix®-kunder och kommer snabbt att förse dem med information som en del av en omfattande informationskampanj utöver de instruktioner och den säkerhetsinformation som redan har tillhandahållits.

Vid tillagning (sjudning) vid temperaturer på 95 °C eller mer (200°F) ska korginsatsen alltid användas istället för TM6-måttkoppen eftersom TM6-måttkoppen sitter tätt i locket. Korginsatsen ligger löst ovanpå, släpper igenom ånga och förhindrar även livsmedelsstänk från mixerskålen. Det är en enkel men nödvändig åtgärd som i princip inte påverkar matlagningsupplevelsen – men som kan förhindra att detta potentiella problem uppstår.

De recept som finns i "Guidad matlagning" har redan anpassats så att våra Thermomix®-kunder aktivt och synligt informeras om korrekt användning. Dessutom har en motsvarande mjukvaruuppdatering implementerats för Thermomix® TM6 och visar relevant på apparaten för alla kunder. Med dessa åtgärder har Vorwerk säkerställt att det beskrivna problemet inte längre påverkar användningen.

Mer information finns på https://www.vorwerk.com/global/en/se/thermomix/skyddsinstruktioner

Mediakontakt

Theodor Crawford: Theodor.Crawford@strandberghaage.se

OM VORWERK ENGINEERING GmbH & Co. KG

Vorwerk Engineering GmbH & Co. KG utvecklar och tillverkar Vorwerk Home-divisionernas produkter i en egen företagsägd produktionsgrupp. Den största produktionsanläggningen finns i Wuppertal med mer än 1 150 anställda. Här sker också forskning och utveckling. Innovationspotentialen återspeglas tydligt genom de cirka 100 nya uppfinningar som Vorwerk patentsöker varje år.