Succé för Voyds globala satsning – hela världen hittar till tjänsten

Report this content

Den kreatörsdrivna videoplattformen Voyds globala satsning fortsätter med full kraft. Användare från 125 länder har startat en kanal på Voyd.tv och under fjolåret anslöt 1 700 nya kreatörer som därmed kan börja ta betalt för sitt innehåll. Det är en ökning med 140 procent.

– Den positiva trenden fortsätter och i år pekar fler kurvor uppåt, säger Jesper Prim, vd på Voyd. Allt fler besökare väljer att genomföra ett köp när de kommer in på kreatörernas kanaler, det är en ökning av konverteringsfrekvensen som vi är väldigt nöjda med.

Voyd.tv är en streamingtjänst där kreatörer kan ta betalt för sina videor genom engångsbetalningar eller prenumerationer. Här kan kreatörerna erbjuda tittarna unikt innehåll, och genom en ”Pay what you can”-funktion betalar fansen vad de har möjlighet till för att stötta sina favoriter. Många är lojala och villiga att betala mer än den minimisumma som kreatören satt – för att exempelvis få förtur till videor eller extramaterial.

– Vi ser att konverteringsfrekvensen hittills i år ökat med tolv procent. Det är en tuff marknad och vi är glada och stolta över utvecklingen, säger Jesper Prim.

Flest nya kreatörer utanför Sverige kommer från Brasilien, Italien, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien.
– Statistiken visar att allt fler kreatörer vill och vågar ta betalt för innehållet. Vi vill hjälpa dem och erbjuder en smidig lösning, säger Jesper Prim.

Bakgrunden är Voyds strävan att ändra på det faktum att ytterst få kreatörer kan leva på sina intäkter.

– Vi strävar efter att fler ska kunna tjäna pengar på sitt innehåll och ta steget från kreatör till entreprenör. Vi ser stor potential i många videokreatörer och betraktar dem som vilket produktionsbolag som helst.

Bakom framgången för Voyd ligger ett strategiskt utvecklingsarbete som resulterat i flera nya satsningar. Det gäller bland annat ett nyligen tecknat avtal med Splay One som har Nordens största nätverk av Youtube-kreatörer. Avtalet beskrivs som en win-win då Splay One, som har sex miljarder visningar om året genom sitt nätverk av videokreatörer, kan erbjuda en bredd av varierat och underhållande innehåll. Voyd på lösningar som kan ge kreatörerna fler intäktsströmmar.

Voyd har också utökat sitt viktiga nätverk, inte minst genom en av branschens största profiler och investerare – Peter Settman – som knöts till bolaget under 2023.

För mer information:

Jesper Johansson, vd VOYD

jesper.johansson@voyd.tv

070-6666043

VOYD är en kreatörsdriven videoplattform där du kan streama premiuminnehåll från dina favoritkreatörer, samtidigt som du stöttar dem! VOYD Play är en reklamfri streamingtjänst som erbjuder unikt premiuminnehåll från Sveriges största kreatörer, inklusive framstående influencers.