Fartygsinvigning i klassisk stil: Nya färjan miljösäkrar soptransporter i skärgården

Report this content

När Göteborg var en varvsbyggarstad utgjorde fartygsdopen en återkommande nyhetshändelse. Hela den traditionen försvann under 1970-talet då varvskrisen slog ut stadens basnäring.

Nu är det dags igen – om än i något mindre skala. Med nya färjan Amanda tar Vrångö Transport ett stort steg in i framtiden samtidigt som Göteborgs södra skärgård får kanske världens bäst miljöanpassade soptransporter.

Invigningen av Amanda kan i storlek inte jämföras med de stora fartygen från förr, men invigningen kommer att genomföras på ett sätt som påminner om sextiotalets klassiska festligheter. På fredag kväll vankas stor skaldjursbuffé, dans och underhållning för de nära 150 gästerna vid Fiskebäcksterminalen.

– Färjan är en stor investering och det kändes naturligt att satsa på en rejäl invigningsfest, säger Martin Sjöberg,vd på familjeföretaget Vrångö transport.

Men före alla VIP-gäster står givetvis de boende i skärgården, då Amanda under fredagen åker på turné. Boende på Vrångö, Brännö, Asperö och Styrsö ges chansen att bekanta sig med den nya stoltheten.

Amanda ska trafikera Göteborgs skärgård, där Vrångö transport har uppdraget från Göteborgs Stad kretslopp och Renova AB att sköta avfallshanteringen på bästa miljömässiga sätt. Amanda har den senaste miljötekniken för att minimera utsläppen.

Den 40 meter långa färjan är resultatet av en dröm som under drygt tio år sysselsatt Martin och de andra i Vrångö
transport. Den nya terminalen i Fiskebäck blev den avgörande faktorn som fick företaget att våga satsningen. Vrångö transport sysselsätter ett tiotal personer och omsätter omkring 12 miljoner per år. Martin och hans bror Magnus har nyligen tagit över rodret efter pappa Roland, som dock jobbar kvar och stöttar med drygt fyra decenniers erfarenhet.

Amanda är byggd på kållandsö Varv vid Vänern och skräddarsydd för att på bästa sätt stödja arbetet med sophantering. Färjan har en stark miljöprofil, bland annat genom toppmodern katalysatorrening på alla fyra motorerna vilket är tämligen ovanligt i shippingvärlden.

– Det är inte många som slår oss på fingrarna när det gäller miljö, och med den nya färjan kommer vi att ligga i framkant även många år framöver, säger Martin Sjöberg.