Idéer från hela landet utvecklas på Vreta Kluster

Förra veckan hölls ett branschöverskridande seminarium på Vreta Kluster, Östergötlands mötesplats för gröna näringar. Forskare, lantbrukare och gröna företagare från olika delar av landet träffades för att skapa affärsidéer i mötet mellan forskning och företag.

Det var Printed Electronics Arena (som utvecklar tryckt elektronik) tillsammans med Linköpings universitet och Vreta Kluster som bjöd in till seminariet där ett 30-tal personer deltog. Temat för dagen var: Hur kan avancerad forskning kring biosensorer göra nytta inom de gröna näringarna? Hur kan rådgivare, lantbrukare, veterinärer mfl få hjälp i sitt dagliga arbete med enkla, precisa mätmetoder till en låg kostnad?

– Det var en unik blandning av spännande människor; framstående forskare, företagare inom lantbruk och livsmedel samt rådgivare. Det finns en otrolig kraft i att mötas och beskriva de behov och erfarenheter för varandra. Dagen resulterade i fyra konkreta utvecklingsprojekt som nu kommer att tas vidare av olika personer bland deltagarna, säger Helene Oscarsson, Vreta Klusters koordinator.

– Att mötas i den här formen ger förutsättningar för att kommersialisera forskningen. Att dessutom samla forskare från så många håll är unikt, säger Tommy Höglund på Printed Electronics Arena.

Internationellt uppmärksammat kluster
Vreta Kluster har lyckats samla mycket av den kraft som finns inom de gröna näringarna i Östergötland. Klustret har nu även fått nationell och internationell uppmärksamhet och under våren påbörjades byggnationen av ännu ett hus som kommer att stå klart i november. Redan nu har flera intressenter anmält sitt intresse som hyresgäster, bland annat en internationell aktör inom de gröna näringarna.

– Vreta Klusters affärsmodell bygger på möten och samarbeten. För ett drygt år sedan var det ett tomt kontorshus här – idag är det en arbetsplats för 25 företag och organisationer och en etablerad mötesplats där vi har haft 500 möten som engagerat över 6500 deltagare, säger Helene Oscarsson.

Helene Oscarsson, koordinator Vreta Kluster

Tommy Höglund, PEA (Printed Electronics Arena) Acreo Swedish ICT
tommy.hoglund@acreo.se

Vreta Kluster är växtplats för företag och organisationer som verkar inom de gröna näringarna. Det ligger i anslutning till det nybyggda naturbruksgymnasiet i Vreta Kloster, utanför Linköping. Vreta Kluster är en ny kreativ mötesplats för grön FoU och affärsutveckling. I det första nybyggda huset finns plats för allt från utvecklandet av nya affärsidéer till kvalificerade konsultföretag. Här erbjuds plats för forskning, utbildning, företag, myndigheter och rådgivande aktörer.