• Vreta Kluster/

Kor som väger sig själva och självstädande ladugårdsgolv – två av flera smarta lösningar på Smart Farming-seminariet

Torsdagens seminarium Smart Farming på Vreta Kluster bjöd på många smarta och innovativa lösningar - för ett effektivare lantbruk och bättre djurhälsa. Kalvningssensorer, branschöverskridande teknikplattformar, tvättrobotar, självstädande golv och värmekameror är bara några exempel av allt som presenterades.

– Vi är mycket nöjda med dagen, det kunde inte blivit bättre! Det var en bra mix av smarta företagsexempel, forskning och framtidsspaningar, diskussioner och minimässa, säger Helene Oscarsson, vd Vreta Kluster.

Smart Farming genomförs för fjärde året i rad, denna gång på temat stallar och djurhållning. Dagen inleddes med tänkvärda ord från Sten Grahn, Swerea. Han menar att det är dags att alla flyttar sitt fokus från produktion till att leverera värde för kunden. Tekniska plattformar kan hjälpa till att arbeta branschöverskridande och på så sätt hitta nya, smarta lösningar som levererar mer värde till kund och som innebär att man kan utnyttja befintliga resurser i fler säsonger och på fler sätt. Exempelvis kanske lantbrukaren kan hyra ut sin åkermark till skidföreningar under vinterhalvåret?

Företagsexempel med smarta lösningar

Stora delar av dagen innehöll exempel på innovativa lösningar för ett effektivare och säkrare lantbruk.

– Varje år dör det en person i hantering av nötkreatur, en siffra som är alldeles för hög. Idag har vi bland annat lyssnat på Leif Andersson som är lantbrukare och har startat Sojdungs Farming Innovation som har lösningar för en säkrare djurhantering, där du hela tiden har ett skydd mellan dig och djuret vid exempelvis vägning, säger Helene.

Leif Andersson presenterade och visade upp en kalvvåg och en modell av en kofångare. Båda skyddar lantbrukaren vid vägning och hantering av djuret och förenklar hanteringen. En annan variant av våg presenterades av Henric Österlund på Hencol. Med hjälp av taggar i öronen och en anpassad vågstation framför exempelvis en vattenkopp väger korna sig själva löpande under dagen utan att de vet om det. Tack vare denna teknik kan lantbrukaren bland annat följa djurens tillväxt för en effektivare anpassning av utfodringen.

Rengöring i stallarna är en annan utmaning för lantbrukare. Moving Floor presenterade sin produkt med inspiration från fordonsindustrin. Med hjälp av rullband rör sig golvet för att rengöra kalvboxar och liggbås och förhindra bakterietillväxt.

– Om kornas gödsel försvinner inom två timmar minskar ammoniakhalten i stallarna med 90 - 95 procent. Produkten sköter all daglig rengöring av stallarna och de lägre ammoniaknivåerna skapar bättre arbetsmiljö för djurskötarna, säger Peg Söderberg, Moving Floor.

Förhoppningen är att dagen leder till ny inspiration, nya samarbeten och fler branschöverskridande lösningar.

För mer information och anmälan kontakta:
Helene Oscarsson, vd/klustermotor, Vreta Kluster

Vreta Kluster är en företagspark, en mötesplats och en utvecklingsarena för de gröna näringarna, dvs för alla de som arbetar inom jordbruk, skogsbruk, energi, mat och närliggande branscher. I företagsparken, som ligger i anslutning till naturbruksgymnasiet utanför Linköping, finns drygt 30 företag. Vreta Kluster erbjuder nätverk och kontakter inom forskning, företag och finansiering samt support för affärsutveckling och teknikutveckling.  Klustret drivs av Sankt Kors Fastighets AB som bygger och utvecklar fastigheter och klustermiljöer för att skapa förutsättningar för tillväxt. Vreta Kluster basfinansieras av Region Östergötland och Linköpings Kommun.