Korsbefruktning mellan IoT och lantbruket på Vreta Kluster

IoT (Internet of Things) handlar inte bara om smarta hem och smarta städer. Det är en revolution som kommer att påverka hela samhället, inte minst lantbruket. Intresset var stort när Vreta Kluster höll ett seminarie på temat i torsdags. Där möttes lantbrukare, maskintillverkare och IT-innovatörer för att se hur IoT kan skapa affärsnytta inom det gröna näringslivet.

Det gröna näringslivet står inför en digital revolution, redan idag är kor och lantbruksmaskiner uppkopplade och traktorer självkörande. Men det finns fortfarande ett stort behov av att utveckla IoT-teknik för att utveckla lantbruket ytterligare och skapa affärsnytta.

– Därför såg vi ett stort behov av att dessa branscher fick mötas live här på Vreta Kluster och jag är övertygad om att det kommer att leda till nya spännande samarbetsprojekt, säger Fredrik Stark, på Lantbruksit.se, som var huvudarrangör för dagen.

Hälsoövervakning av djur och behovsstyrt maskinunderhåll
Fredrik Stark ser framförallt att IoT kommer att skapa stor nytta inom djurhälsa.

– I takt med att sensorer blir billigare att tillverka möjliggör det nya sätt att övervaka djurens hälsa, något som kommer att kunna bespara lantbrukarna mycket jobb, samtidigt som god djurhälsa bibehålls.

Ett annat område med stor potential är maskinunderhåll.

– Att serva och underhålla maskiner är en stor kostnad i både tid och pengar för en lantbrukare idag. Många gånger servas maskinerna på rutin. Med digitaliseringens hjälp skulle underhållet kunna ske mer behovsstyrt, vilket skulle spara pengar och ge bättre koll på maskinernas drift. Att till exempel sälja maskinfunktion som tjänst, eller kunna garantera funktion när lantbrukaren behöver maskinen blir då möjligt. Det här sker på vissa maskiner idag och är bara ett exempel på möjligheterna med digitaliseringen. Jag tror det handlar om att hela tiden utgå från branschens behov, då kommer lösningarna, säger Fredrik.

Nästa steg i mars
För att fånga upp de tankar som föddes på Vreta Kluster förra veckan har ett nytt möte planerats i mars nästa år.

– Utifrån alla goda idéer som föddes på seminariet ska vi identifiera minst tre affärsidéer att gå vidare med. Vårt mål är att skapa riktiga kommersiella projekt som ska bli till konkret affärsnytta. Det här är bara början, säger Fredrik.

Bland de deltagande företagen fanns Yodiwo, Attentec, Sensefarm, Dataväxt, Luda Farm och LEAD.

Vid frågor kontakta:

Fredrik Stark, lantbruksit.se
fredrik@lantbruksit.se

Helene Oscarsson, vd, Vreta Kluster

Vreta Kluster är en företagspark, en mötesplats och en utvecklingsarena för de gröna näringarna, dvs för alla de som arbetar inom jordbruk, skogsbruk, energi, mat och närliggande branscher. I företagsparken, som ligger i anslutning till naturbruksgymnasiet utanför Linköping, finns drygt 30 företag.  Vreta Kluster erbjuder nätverk och kontakter inom forskning, företag och finansiering samt support för affärsutveckling och teknikutveckling.  Klustret drivs av Sankt Kors Fastighets AB som bygger och utvecklar fastigheter och klustermiljöer för att skapa förutsättningar för tillväxt. Vreta Kluster basfinansieras av Region Östergötland och Linköpings Kommun.