Landsbygdsministern på Vreta Kluster ”Skogen ska skapa fler jobb”

Report this content

I måndags var Lansbygdsminister Eskil Erlandsson på Vreta Kluster för andra gången i år. Temat för dagen var ”Skogen och viltet” och frågan verkar intressera många – klustret var fullsatt med ett 70-tal besökare. Kanske inte så konstigt med tanke på att det finns omkring 3 300 skogsföretag i Östergötland.

”Skogen är en viktig naturtillgång och industri för Sverige. Det är landets viktigaste exportprodukt och sysselsätter hundratusentals människor. Skogen är också någonting som de flesta av oss har en relation till. ”

Med dessa ord inledde landsbygdsministern, tillika skogsägare och jägare, sitt anförande.

Regeringens satsning på skogen

Tillsammans med övriga i regeringen har han satt upp en vision för skogens framtid ”Skogen, med värde för världen”

– Skogen är Sveriges gröna guld. Det finns oändliga möjligheter inom skogsnäringarna som vi ska förvalta, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Landsbygdsministern gav några spännande exempel på hur vi skulle kunna utveckla skogsindustrin. Bland annat ställde han sig frågan varför vi i Sverige inte förädlar mer av skogen. Hur kommer det sig till exempel att danskarna är bättre än oss inom trämöbelindustrin? Vi borde vara världsledande även här, enligt landsbygdsministern.

Skogsägare framtidens oljeshejker

Eskil Erlandsson menar också att vi kan göra mer av vår skog än pappersmassa. Med den forskning som pågår är det ingen omöjlighet att vi inom en ganska snar framtid kan få drivmedel från tallar. Även inom textilindustrin pågår spännande teknikutveckling där viskos med råvara från skogen kan komma att konkurrera med bomull.

– Det finns en otrolig potential inom skogsindustrin. Dessutom finns det redan idag många arbetstillfällen inom skogsindustrin och med den ungdomsarbetslöshet som råder borde det gå att hitta lösningar i skogsnäringen, säger Helene Oscarsson, koordinator på Vreta Kluster.

Östergötland vildsvinstätt

Eftermiddagen fortlöpte i skogens tecken med fokus på vilt och framförallt vildsvinets påverkan på skogen. Av jaktvårdskonsulent Elias Turesson från Jägareförbundet fick deltagarna lära sig mer om hur vildsvinen lever och diskussionen handlade om vad som kan göras för att reducera vildsvinsstammen för att minska skadeverkningarna i lantbruk och naturområden.

Vildsvinsstammen i Östergötland har fortsatt att öka och i december 2012 uppmanade länsstyrelsen i Östergötland att stoppa all utfodring av vildsvin, då detta kan öka stammen ytterligare.

Vildsvinen har en reproduktionsförmåga som få andra arter och honorna kan blir dräktiga redan vid sex månaders ålder. Dessutom lever de ett extremt flockliv med flera generationer i samma flock, där det äldsta hondjuret bestämmer. Kön och ålder är inte så lätt att bedöma i en jaktsituation men ju mer vi lär oss om vildsvinen desto större är möjligheterna att hålla stammen på en rimlig nivå.

– Syftet med seminariet var att inspirera, debattera och få ökad kunskap kring vildsvinsproblemen, men också möjligheterna med dessa djur, säger Simon Halling vid Hushållningssällskapet på Vreta Kluster.

Klicka här för att se seminariet på Youtube

Helene Oscarsson, koordinator Vreta Kluster, helene.oscarsson@vretaklluster.se 0703-19 76 43

Simon Halling, skogsrådgivare på Hushållningssällskapet vid Vreta Kluster, simon.halling@hushallningssallskapet.se 0768-79 15 18

Vreta Kluster är växtplats för företag och organisationer som verkar inom de gröna näringarna. Det ligger i anslutning till det nybyggda naturbruksgymnasiet i Vreta Kloster, utanför Linköping. Vreta Kluster är en ny kreativ mötesplats för grön FoU och affärsutveckling. I det första nybyggda huset finns plats för allt från utvecklandet av nya affärsidéer till kvalificerade konsultföretag. Här erbjuds plats för forskning, utbildning, företag, myndigheter och rådgivande aktörer.

Taggar: