Ny företagspark för gröna näringar i Östergötland

Vreta Kluster är namnet på Östergötlands nya tillväxtsatsning inom den gröna näringen. Här ska innovationer födas, företag starta och växa samt nya arbetstillfällen skapas.  Allt med fokus lantbruk, livsmedel och energi. Nästa vecka tar verksamheten fart på riktigt, då är nämligen Vreta Klusters första medarbetare, Helene Oscarsson, på plats. Helene kommer närmast från Väderstad-Verken, där hon jobbat som kommunikationschef.

Östergötland har, med sin bördiga östgötaslätt, en betydande jordbruks- och livsmedelssektor. Av länets yta används 24 procent för lantbruk, vilket är mer än genomsnittet i landet som helhet, men även mer än resten av södra Sverige. Vreta Kluster ska bli en kreativ mötesplats för de gröna näringarna. Redan i november står det första huset i den blivande företagsparken klart för inflyttning.

– Vår region har en stor potential inom de gröna näringarna. Vi är redan idag en stark region inom livsmedels- och energiproduktion. Här finns hög kompetens, framgångsrika lantbruksföretag och en stark leverantörsindustri kopplad till lantbruket. Min roll är att vara drivande i och verkställande så att visionerna kring Vreta Kluster kan förverkligas, säger Helene Oscarsson.

Från idé till verklighet

Idén om ett grönt kluster i regionen har funnits i flera år och ett flertal förstudier har gjorts. Än så länge drivs Vreta Kluster som ett projekt där AgroÖst är projektägare för driften. Projektet finansieras av Regionförbundet Östsam och NuLink (Näringslivsutveckling i Linköping AB) gemensamt och styrs av en styrgrupp bestående av representanter från Östsam, NuLink, Hushållningssällskapet, AgroÖst och Sankt Kors Fastighets AB. Det är Hushållningssällskapet som blir Helenes arbetsgivare och som också är den första hyresgästen i det nya huset.

– Nu går projektet in i nästa fas som gör att snack kan bli verkstad. Med Helenes bakgrund inom lantbruk, marknadsföring och forskning, och nu senast på ett av regionens mest framgångsrika företag inom den gröna näringen, har vi de bästa förutsättningarna att lyckas väl, säger Magnus Börjeson, ordförande i Vreta Klusters styrgrupp.

Magnus Börjeson, ordförande i styrgruppen för Vreta Kluster

Tel: 0706-624 74 94, Mail: magnus.borjeson@telia.com

Helene Oscarsson, projektledare Vreta Kluster

Tel: 0703-19 76 43, Mail: h.oscarsson@boremail.com

Magnus Börjeson, ordförande i styrgruppen för Vreta Kluster

Tel: 0706-624 74 94, Mail: magnus.borjeson@telia.com

Vreta Kluster är växtplats för företag och organisationer som verkar inom de gröna näringarna. Det ligger i anslutning till det nybyggda naturbruksgymnasiet i Vreta Kloster, utanför Linköping. Vreta Kluster är en ny kreativ mötesplats för grön FoU och affärsutveckling. I det första nybyggda huset finns plats för allt från utvecklandet av nya affärsidéer till kvalificerade konsultföretag. Här erbjuds plats för forskning, utbildning, företag, myndigheter och rådgivande aktörer.