Påminnelse: Pressinbjudan till Vreta Klusters 1 års-jubileum

De gröna näringarna är viktiga för Östergötland. I vår region finns cirka 3600 jordbrukföretag och 3300 skogsföretag samt 160 livsmedelsföretag och ett flertal framgångsrika tillverkningsindustrier inom de gröna näringarna. Dessutom pågår spännande forskning med gröna förtecken vid Linköpings universitet.

För ett år sedan öppnades dörrarna till Vreta kluster – en kreativ mötesplats för alla som verkar inom de gröna näringarna.

– Det har varit ett mycket händelserikt år. Huset fylls snabbt – idag är Vreta Kluster en arbetsplats för 18 företag och organisationer. Här har skett 330 möten som har engagerat 4600 deltagare och redan nu har nästa hus börjat byggas, säger Helene Oscarsson, koordinator på Vreta Kluster.

Tisdagen den 11 december är det dags att fira Vreta Klusters 1-års jubileum med glöggmingel och föredrag.

Plats:
Vreta Kluster, Järngården 13 i Vreta Kloster
Tid:
11 december klockan 16-18

PROGRAM
Helene Oscarsson
, koordinator på Vreta Kluster, berättar om året och som gått och framtidens Vreta Kluster.
Tom Carlsson
, Arkeolog vid riksantikvarieämbetet berättar vad de hittat vid utgrävningarna – det låg ett kluster här redan för 3000 år sedan!
Per Frankelius
, docent vid Linköpings universitet, berättar om tekniska genombrott inom lantbrukets historia och blickar framåt.

Varmt välkommen!
Helene Oscarsson, koordinator Vreta Kluster

Vreta Kluster, Järngården 13, Vreta Kloster

Vreta Kluster är växtplats för företag och organisationer som verkar inom de gröna näringarna. Det ligger i anslutning till det nybyggda naturbruksgymnasiet i Vreta Kloster, utanför Linköping. Vreta Kluster är en ny kreativ mötesplats för grön FoU och affärsutveckling. I det första nybyggda huset finns plats för allt från utvecklandet av nya affärsidéer till kvalificerade konsultföretag. Här erbjuds plats för forskning, utbildning, företag, myndigheter och rådgivande aktörer.