Pressinbjudan: Är insekter en fluga?

Om, när och i vilken form kommer insektsproduktion att slå igenom inom det svenska lantbruket? På Vreta Kluster har en förstudie kring insektsproduktion genomförts. Fredagen den 21 april hålls ett seminarium på temat där vi bland annat får ta del av resultatet från förstudien samt ett forskningsprojekt från SLU.

Media hälsas välkomna att delta under hela eller delar av seminariet.

Tid: Fredag 21 april kl. 9.30-14.00
Plats: Vreta Kluster, Klustervägen 11, 590 76 Vreta Kloster
Kontakt: Per Lindahl,
per.lindahl@vretakluster.se, 070-869 70 12

09.30. Välkommen, kaffe och registrering

- Martin Stridh, Eatem
, presenterar en förstudie med syftet att samla kunskapsläget i insektsfrågan. Hur ser utvecklingen ut, vad pågår runt om i världen?
- Jenna Senecal, SLU, redovisar sitt forskningsprojekt som handlar om avfallskompostering och proteinframställning med hjälp av Svart soldatfluga

12.00-12.30 Lunch till självkostnadspris (ej insekter :)
) Betalas på plats

12.30 Workshop
- Möjligheter och utmaningar för svenskt lantbruk
- Insekter som produktionsresurs i avfallshantering och restflöden
- Affärsmodeller, aktörer, produktionsteknik

14.00 Avslutning

Läs mer om programmet här

Per Lindahl, Projektledare Vreta Kluster
Per.lindahl@vretakluster.se

Vreta Kluster är en företagspark, en mötesplats och en utvecklingsarena för de gröna näringarna, dvs för alla de som arbetar inom jordbruk, skogsbruk, energi, mat och närliggande branscher. I företagsparken, som ligger i anslutning till naturbruksgymnasiet utanför Linköping, finns drygt 30 företag.  Vreta Kluster erbjuder nätverk och kontakter inom forskning, företag och finansiering samt support för affärsutveckling och teknikutveckling.  Klustret drivs av Sankt Kors Fastighets AB som bygger och utvecklar fastigheter och klustermiljöer för att skapa förutsättningar för tillväxt. Vreta Kluster basfinansieras av Region Östergötland och Linköpings Kommun.